افغانستان جهت استفاده مؤثر از عضویت "WTO" استراتژی ۱۵ ساله تهیه کرده‎است

حکومت افغانستان به هدف استفادۀ مؤثر از عضویت‌اش در سازمان تجارت جهانی، استراتژی ۱۵ ساله را تهیه کرده‎است.

وزارت تجارت و صنایع می‎گوید، درین استراتژی پالیسی‎های مشخص برای افزایش صادرات، انکشاف صنعت، حل مشکلات ترانزیتی و انکشاف دوامدار اقتصادی درج شده‎اند.

این وزارت می‎گوید، عملی کردن استراتژی مذکور در افزایش صادرات کشور، انکشاف صنعت، جلب سرمایه‌گذاری‎ها، حل مشکلات ترانزیتی و انکشاف دومدار اقتصادی کمک می‎کند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، جهت خودکفایی کشور یک فرصت خوب است.

به‌گفته وی، برای استفاده بهتر از این فرصت به موجودیت و عملی کردن یک استراتژی همه‌جانبه نیاز بوده‎است.

قوقندی: این استراتژی برای انکشاف صنعت و اقتصاد کشور مهم است.

او افزود:

"هدف از این استراتژی اینست که تا ۱۵ سال آینده چگونه می‎توانیم صنعت خود را رشد دهیم، صادرات را افزایش دهیم و چطور جلب و جذب سرمایه‎های بیشتر را کنیم، این استراتژی برای انکشاف صنعت و اقتصاد کشور مهم است."

این در حالیست که کابینه حکومت افغانستان روز چهارشنبه طرح مسوده استفاده مؤثر از عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی را تائید کرد.

بر اساس این استراتژی، افغانستان تا سال ۲۰۳۱ برای افزایش صادرات، انکشاف صنعت، جلب سرمایه‌گذاری‎ها، حل مشکلات ترانزیتی و انکشاف دوامدار اقتصادی‌اش اقدامات اساسی را انجام دهد و سازمان تجارت جهانی نیز همکار خواهد بود.

افغانستان سال گذشته میلادی عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب کرد که بر اساس آن می‎تواند با ۱۶۳ کشور جهان در بخش‎های مختلف معاملات تجارتی را انجام دهد.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی می‎گویند که اگر افغانستان از این عضویت‌اش استفاده مفید کند، می‎تواند از انحصار بودن در منطقه رهایی یابد.

تلاش: پاکستان و ایران که در ۴۰ سال گذشته با اقتصاد افغانستان جفای بزرگ را انجام دادند.

تاج محمد تلاش یکی از این کارشناسان گفت، افغانستان در ۴۰ سال گذشته از سوی برخی کشورها از جمله ایران و پاکستان زیان دیده‎است و اکنون باید از این فرصت به وجود آمده بهره‌گیری بهینه‎ای شود.

او افزود:

"هر کشوری که از اصول سازمان تجارت جهانی سرپیچی کند، مانند پاکستان و ایران که در ۴۰ سال گذشته با اقتصاد افغانستان جفای بزرگ را انجام دادند، جهان آن را می‎بیند و طرح‌هایش را پیشکش می‎کند که بر اساس آن همین کشورها را وادار به پذیرفتن اصول می‎کند."

آقای تلاش می‎گوید، هرچند افغانستان به آب‎های آزاد دسترسی ندارد، اما موقعیت استراتژیک‌اش و با استفاده از عضویت‌اش در سازمان تجارت جهانی می‎تواند به مرکز اتصال منطقه مبدل شود.

گزارش: نورالله شایان