قاسمیار: علمای دین در تأمین صلح در افغانستان نقش مهم دارند

مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان در آستانه مجمع عمومی رهبری این شورا ابراز امیدواری کرد که به کمک علمای دینی، تلاش‌های صلح تسریع بخشیده شوند.

محمد اسماعیل قاسمیار در صحبت با رادیو آزادی نقش علمای دین را در تأمین صلح مهم خوانده گفت، رهبری جدید شورای عالی صلح، نشست‌های علمای دین را در داخل و خارج کشور برگزار می‌کند.

او افزود که شورای عالی صلح برای پایان دادن جنگ از علمای دینی کمک می‌خواهد.

حکومت عربستان سعودی نزدیک به شش‌ ماه قبل تعهد سپرد که برای گرفتن یک فتوا در ارتباط به توقف فعالیت‌های مخالفین مسلح بر ضد حکومت افغانستان یک کنفرانس بین‌المللی را به اشتراک علمای دینی کشور‌های مختلف اسلامی در جده برگزار می‌کند.

هرچند قرار بود که این نشست بین‌المللی در بهار امسال برگزار شود، اما به دلایل نامعلومی تاکنون برگزار نشده‌است.

اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح گفت، امیدوار است که پیش از برگزاری چنین نشست، اجماع علمای دینی کشور در داخل دایر گردد.

اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان

او گفت:

"امیدواری داشتیم و هنوز هم داریم که حکومت عربستان سعودی یک نشست علمای جهان اسلام را به‌شمول علما از افغانستان، پاکستان و حتی علما از مخالفین مسلح، برگزار کند. این اجلاس در نظر بود، اما قبل آن می‌توان نشستی از علمای خود مان را در افغانستان در این راستا داشته باشیم."

مقام‌های شورای عالی صلح این مطلب را در حالی بیان می‌کنند که رئیس جمهور غنی برای مؤثریت بیشتر پیشبرد تلاش‌های صلح کریم خلیلی معاون رئیس جمهور سابق افغانستان را به‌حیث رئیس جدید شورای عالی صلح تعیین کرد.

تعیین رئیس شورای عالی صلح افغانستان در یک زمانی صورت می‌گیرد که به تلاش‌ها جهت توقف درگیری‌ها در افغانستان سرعت بخشیده شده‌اند.

در این ارتباط، حکومت چین گفته که می‌خواهد به کمک پاکستان به روند تأمین صلح در افغانستان کمک کند.

اما شماری از ناظران، شورای عالی صلح را یک ادارۀ سمبولیک دانسته و به توانایی و قدرت این شورا جهت تأمین صلح در افغانستان به دیدۀ شک می‌نگرند.

آن‌ها می‌گویند که شورای عالی صلح از آغاز کار خود تا کنون کدام دست‌آوردی ندارد.

در این حال، شماری از کارشناسان، تحلیل‌گران و مقام‌های شورای عالی صلح، توافق صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را مثال داده و امیدوار اند که این شورا در کوتاه مدت با جنگجویان مسلح طالبان آتش‌بس کرده و در درازمدت با آن‌ها به یک توافق صلح برسد.