لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

ارگ: آغاز مذاکرات جدید به میانجیگری چین، سودمند خواهد بود


همزمان با نشر گزارش‌ها از آمدن یک هیئت پاکستانی به کابل، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آغاز مذاکرات جدید به میانجیگری چین، سودمند خواهد بود.

ریاست جمهوری افغانستان از آمدن هیئت پاکستانی به کابل ابراز خوشبینی می‌کند و آن را برای بهبود روابط میان دو کشور یک آغاز جدید و سودمند می‌داند.

دواخان‌ مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی هر چند در مورد زمان دقیق آمدن این هیئت به کابل چیزی نگفت اما تأکید کرد که آغاز مذاکرات تازه آن هم به میانجیگری چین، نتیجه مثبت به دنبال خواهد داشت.

وی گفت که با این هیئت در مورد مراکز تروریزم در پاکستان و مبارزه مؤثر در برابر این پدیده نیز گفتگو خواهد شد.

مینه پال: یک آغاز جدید گفتگو میان افغانستان و پاکستان به وساطت چین آغاز می‌گردد.
مینه پال: یک آغاز جدید گفتگو میان افغانستان و پاکستان به وساطت چین آغاز می‌گردد.

او افزود:

"یک آغاز جدید گفتگو میان افغانستان و پاکستان به وساطت چین آغاز می‌گردد و این یک روند جدید است، چین از مذاکرات افغانستان و پاکستان نظارت می‌کند و ما امیدواریم که نتیجه سازندۀ را شاهد باشیم."

برخی رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که، قرار است به‌زودی یک هیئتِ با صلاحیت پاکستانی به هدف بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان به کابل سفر نماید.

پیش از این نیز برای بهبود روابط و حل مشکلات موجود میان افغانستان و پاکستان هیئت‌ مختلف پاکستانی به کابل سفر کرده و اما گفته شده که نتیجه قابل دید نداشته است.

پس از آن که رئیس جمهور غنی در حاشیه نشست سالانه شانگ‌های با صدراعظم پاکستان به هدف بهبود روابط میان دو کشور دیدار کرد، تلاش‌ها برای بهبود روابط میان کابل - اسلام آباد به میانجیگری وزارت خارجه چین آغاز شد.

اما برخی از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه ملاقات هیئت پاکستانی با مقام‌های افغان را در کابل به دیدۀ شک می‌نگرند.

وطندوست: پاکستان هرگز از سیاست گذشته اش در برابر افغانستان، دست برنمی‌دارد.
وطندوست: پاکستان هرگز از سیاست گذشته اش در برابر افغانستان، دست برنمی‌دارد.

عبدالقادر زازی وطندوست منشی این جرگه می‌گوید که، با درنظر داشت تجارب گذشته، پاکستان هرگز از سیاست گذشته اش در برابر افغانستان، دست برنمی‌دارد.

وی به رادیو آزادی گفت که پاکستان با این رفت و آمدها می‌خواهد به جهانیان نشان دهد که در پی بهبود روابط اش با افغانستان است.

او گفت:

"حکومت پاکستان به‌خصوص شبکه استخباراتی آن تاکنون آمادۀ این نشده‌است که با افغانستان دوستی نماید تا زمانی‌که آن‌ها نخواهند و بالای آن‌ها فشار وارد نگردد و آن‌ها مجبور ساخته نشود که دیگر به دشمنی با افغانستان پایان دهد به نظر من این چنین نشست‌ها و رفت و آمده‌ها هیچ نوع نفع در پی نخواهد داشت."

آقای ځاځي می‌افزاید که اگر چین، امریکا و عربستان بالای پاکستان فشار وارد کنند، ممکن پاکستان برای بهبود روابط‌اش با افغانستان آماده شود.

حکومت افغانستان باورمند است که مخالفین مسلح افغانستان در پاکستان پناهگاهای امن دارند، ادعای که پاکستان آن را همواره رد کرده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG