"صندوق جهانی پول" پیشرفت‎های اقتصادی افغانستان را موفق دانسته‎است

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، صندوق جهانی پول یا «آی ام اف»، با نشر مقاله‌یی دستآوردها و پیشرفت‎های اقتصادی افغانستان را موفق دانسته‎است.

این وزارت می‎گوید، سازمان جهانی پول اقدامات افغانستان را در بخش‎های رشد و انکشاف اقتصادی، اقدامات به‌سوی خودکفایی، تقویت مدیریت اقتصادی و کار در عرصه افزایش عواید را استقبال کرده‎است.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این ارزیابی آخر سال صندوق جهانی پول است که در آن به افزایش عواید ملی، مبارزه با فساد و برخی موارد دیگر نیز اشاره شده‎است.

عبدالرحیمزی: این برای حکومت افغانستان دست آورد خوبی است.

او افزود:

"در مورد انکشافات اقتصادی، مبارزه با فساد، اصلاحات اقتصادی و همچنان صلح و ثبات در این کشور این‎ها ارزیابی‎های مثبت و مفید داشته‎اند که این برای حکومت افغانستان دست‌آورد خوبی است."

عبدالرحیمزی می‎گوید، ارزیابی مثبت صندوق جهانی پول اعتبار وزارت مالیه و حکومت افغانستان را در برابر جامعه جهانی تقویت می‎نماید.

وی می‎گوید، این کار گراف همکاری‎ها میان حکومت افغانستان و جامعه جهانی را بلند می‎برد که نتیجه آن رشد این کشور می‎باشد.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردند که عواید سالانه حکومت وحدت ملی بیشتر از هر وقت دیگر افزایش یافته‎است.

وزارت مالیه می‎گوید، از دو سال بدین‌سو عواید ملی از حد تعیین شده آن بیشتر جمع‌آوری می‎شوند که در مجموع در مقایسه با نظام گذشته ۶۶ میلیارد افغانی افزایش یافته‎اند.

  • اما سؤال اینجاست که این پیشرفت‎ها چه است که صندوق جهانی پول در مورد آن نوشته‎است و چقدر این پیشرفت‎ها محسوس اند؟

خط ریل افغانستان و ترکمنستان

برخی از کارشناسان اقتصادی این مسئله را به دیده شک می‎نگرند.

عبدالقادر جیلانی یک‌تن از این کارشناسان می‎گوید، نهادهای مالی و اقتصادی افغانستان هنوز هم مشکلات دارند.

او افزود:

"گزارش «آی ام اف» یگ گزارش متضاد است چون گزارشی را که وزارت اقتصاد ما نشر کرده‎است گفته که ما دو درصد رشد اقتصادی داشته‎ایم، اما صندوق جهانی پول در گزارش قبلی‌اش گفته که رشد اقتصادی افغانستان ۰،۳ درصد است، اما در گزارش دیگرش از پیشرفت‎های اقتصادی یاد آور شده که من با آن موافق نیستم."

به باور آقای جیلانی، در یک سال اخیر آغاز کار برخی پروژه‎های بزرگ اقتصادی خبر خوش به‌خاطر انکشاف اقتصادی در آینده بود، اما تأکید می‎کند که ارزیابی در مورد کارهای گذشته واقعی نیست.

وی می‎گوید، گزارش‎ها و اظهارات سازمان ملل بیشتر اوقات به هدف منافع متقابل بوده و به‌گفته وی به دلیل عدم هماهنگی بیشتر متناقض نیز بوده‎است.

گزارش: آرزو غیاثی