کمیسیون حقوق بشر خواهان مداخله محکمه هاگ جهت بررسی جنایات جنگی افغانستان شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از محکمه جزایی بین المللی یا هاگ خواست تا در بررسی جنایات جنگی در این کشور مداخله کند.

این کمیسیون می‎گوید، نهادهای عدلی و قضایی این کشور ظرفیت لازم در زمینه بررسی جنایات جنگی را ندارند ولازم است محکمه جزایی بین‎المللی درین بخش مداخله کند.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه در کابل گفت، نهادهای عدلی و قضایی افغانستان تا هنوز توانایی بررسی جرایم جنگی را ندارند.

خانم سمر در نشستی به مناسبت آغاز تحقیق در مورد حمایت از حقوق قربانیان تروریزم و جنگ در کابل گفت، بخاطر از بین بردن فرهنگ معافیت در افغانستان کمک محکمه جزایی بین المللی بسیار مهم است.

سمر: نهادهای عدلی و قضایی افغانستان تا هنوز توانایی بررسی جرایم جنگی را ندارند.

او افزود:

"نیاز است که ما در قضایای داخل افغانستان از محکمه جزایی بین‎المللی استفاده نمایم بخاطر این‎که همان توانمندی لازم در سیستم عدلی و قضایی افغانستان بوجود نیامده که با جرایم جنگی و جرایم ضد بشری برخورد نماید."

خانم سمر همچنان انتقاد کرد که در افغانستان هیچ قانونی وجود ندارد که به اساس آن به قربانیان جنگ‎ها رسیده‎گی صورت گیرد.

به گفته خانم سمر تحقیق در مورد حمایت از حقوق قربانیان تروریزم و جنگ بخاطری فراهم شدن زمینه رسیده‎گی منظم برای آنان انجام می‎شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی این خواست را مطرح می‎کند که گزارش‎ها از جنایات جنگی و اعمال ضد بشری ناشی از جنگ جاری در کشور به نشر می‎رسد.

لوی سارنوالی افغانستان در تازه ترین مورد کشته و زخمی شدن افراد ملکی از سوی مخالفین مسلح در قریه میرزا اولنگ را نمونه جنایات بزرگ جنگی در کشور یاد می‎کند.

افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی عضویت محکمه جزایی بین المللی را بدست آورد.

کشورهای که عضویت این محکمه را دارند اگر توانایی بررسی عادلانه دوسیه‎های جنایات جنگی را نداشته باشند. محکمه جزایی بین المللی بخاطر تامین عدالت با آنان همکاری می‎کند.

وحید الله ارغون معاون لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید، آنان نیز با محکمه جزایی بین المللی ارتباط دارند.

آقای ارغون که درین نشست حضور داشت گفت، محکمه جزایی بین المللی باید در صورت نیاز با آنان همکاری کند.

هودمن: در حکومت احساس مسئولیت و مکلفیت آن دیده نمی‎شود که آنان توانایی تکمیل کردن این کار را داشته باشند.

اجمل هودمن رئیس انجمن حقوق دانان در مورد این‎که زمینه همکاری محکمه جزایی بین‎المللی بخاطر بررسی جرایم جنگی در یک کشور چه زمانی مساعد می‎گردد چنین می‎گوید:

"حکومت افغانستان توانایی این را ندارد که این مسئله را به محکمه جزایی بین المللی ارائه نماید زیرا ما مجبوریت‎های اقتصادی هم داریم و از سوی هم در حکومت احساس مسئولیت و مکلفیت آن دیده نمی‎شود که آنان توانایی تکمیل کردن این کار را داشته باشند."

به گفته آقای هودمن، با آن‎که محکمه جزای بین‎المللی مسئولیت دارد تا بخاطر تامین عدالت در افغانستان در بخش بررسی جرایم جنگی با این کشور همکاری نماید.

اما وی تاکید دارد که بدون کمک‎های همه جانبه و فشارهای جهانی انجام این کار مشکل خواهد بود.

فرشته ندا