لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

"مجرمین بیش از سه دهه جنگ در افغانستان محاکمه شوند"


تصاویر قربانیان جنگ های گذشته در دست اطفال (آرشیف)
تصاویر قربانیان جنگ های گذشته در دست اطفال (آرشیف)

اعضای جامعه مدنی و خانواده های قربانیان جنگ در کشور از حکومت می خواهند تا مجرمین سه دهه جنگ در افغانستان را محاکمه نماید.

این اعضای جامعه مدنی و دهها تن از خانواده های قربانیان جنگ بر حکومت صدا کردند تا در برابر مجرمین حدود چهار دهه جنگ در افغانستان سکوت اش را شکستانده و عاملین این رویداد ها را مجازات نماید.

آنان روز پنجشنبه در پولیگون پلچرخی کابل در حالی که تصاویر 5000 قربانی را کنارهم گذاشته بودند ازحکومت خواستند تا به فرهنگ معافیت در کشور پایان بدهد.

حبیب رهیاب رییس بنیاد قربانیان جنگ در مورد گفت:

" بر دولت امروزی بگویم که سکوت شما وبدرقه باسکوت شما درقبال این جنایت شرکت دراین جنایت است ما امروز آمده ایم تا با فراموشی تاریخ مبارزه کنیم ما آمده ایم امروز تا اعمال خراب کارانه خلق و پرچم و هم سلطان امروزی آنان را محکوم کنیم ما علیه رشوه ستانی وهمه آن جنایات که درافغانستان است هستیم. "

اعتراض کننده گان گفتند، در سال 1357 و 1358 دهها هزار فرد بی گناه از سوی حکومت به طرفداری شوروی سابق درافغانستان کشته شده و در حالیکه عاملین آن تا هنوز زنده هستند حکومت دربرابرشان اقدام نمیکند.

آنان این را نیز گفتند برعلاوه آنکه احزاب خلق و پرچم در دوره زمامداری شان دست به کشتار مردم بیگناه زده اند سلسله کشتارها حالا نیز در کشور ادامه داشته وعکس المعل حکومت در برابر آن ضعیف میباشد.

اعضای جامعه مدنی و خانواده های قربانیان کشتار، اختطاف و گروگان گیری مردم بیگناه را در دوره های حکومت مجاهدین، رژیم طالبان و نظام های فعلی نیز به شدت تقبیح کردند.

این درحالیست که مردم پس از سال های 1357 و1358 تا بسیاری سالها در مورد گم شده گان شان از سوی حکومت کمونستی اطلاعی نداشتند،اما زمانیکه دوسال قبل محکمه هاگ هالند لست پنج هزارقربانی را منتشر ساخت، مردم خواستارعدالت از سوی حکومت شدند.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که لست از مجرمین جنگی را ترتیب کرده اما دیده میشود که با گذشت چندین سال این لست منتشر نگردید.

اعضای جامعه مدنی وخانواده های قربانیان تاکید کردند که هرگاه حکومت دراین مورد اقدام نکند آنان به اعتراضان شان ادامه میدهند.

اما مسئولان حکومت افغانستان میگوید که تلاش ها جریان دارد تا دراین قسمت مطابق به قانون برخورد صورت گیرد.

سید ظفرهاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور دراین مورد به رادیوآزادی گفت:

" ما بخاطر تحقق بخشیدن حقوق شهروندان ما تلاش میکنیم که تمام تعهدات خود را عملی بسازیم با درنظرداشت قوانین جاری در کشور و امکانات که ما در اختیار خود داریم و موضوع عدالت انتقالی پیچیده، زمانگیر ولی همزمان مهم است و ما تلاش خواهیم کرد که عدالت انتقالی در افغانستان تامین شده باشد. "

این بار نخست نیست که اعضای جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و اعضای خانواده های قربانیان محاکمه مجرمین جنگی را از حکومت تقاضا میکنند، بلکه پیش از این نیز چنین صدا های بلند شده است.

اعضای جامعه مدنی این را نیز میگویند که کشتار مردم از سوی مخالفان حکومت فعلی نیز یک چالش جدی بوده و روز به روز بیشتر می گردد.

آنان از حکومت تقاضا دارند تا در این مورد نیز توجه کرده و نگذارد تا افراد بیگناه ازسوی گروه های مخالفان مسلح در کشورقربانی شوند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG