واکنش اداره مبارزه با فساد اداری روی طرح استراتژی جدید مبارزه با فساد!

اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان در پیوند به طرح جدید استراتژی ملی افغانستان برای مبارزه با فساد اداری می‎گوید که تنها ترتیب و تدوین طرح راه حل نیست.

در حالی‎که طرح این استراتژی ملی تا دو هفته دیگر نهایی خواهد شد، اما اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان می‎گوید که باید روی عملی شدن آن بیشتر تمرکز شود.

سید حسین فخری رئیس این اداره روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که برای موفقیت مبارزه با فساد بیشتر به جنبه‎های عملی نیاز است.

فخری هرچند از این استراتژی استقبال کرد، اما گفت که در مورد نتایج و مؤثریت این طرح قضاوت کرده نمی‎تواند.

فخری: نها طرح و تدوین استراتژی حلال مشکلات نیست.

وی افزود:

"مبارزه با فساد اداری در افغانستان که جنگ جریان دارد، مصالح بزرگ سیاسی است، مشکلات گوناگون دیگر وجود دارند، تنها طرح و تدوین استراتژی حلال مشکلات نیست."

این در حالیست که روز دوشنبه در جلسۀ فوق‌العاده شورای عالی حاکمیت قانون و مبارزه علیه فساد اداری تحت ریاست رئیس جمهور، طرح استراتژی ملی افغانستان برای مبارزه با فساد اداری مورد بحث قرار گرفت.

قرار است این طرح تا دو هفتۀ دیگر در کمیتۀ قوانین تحت ریاست محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نهایی گردد.

درین استراتژی پنج اولویت در نظر گرفته شده که رهبری سالم و ارادۀ جدی در رهبری دولت، اصلاحات در سکتور امنیتی، شفافیت در استخدام، تعقیب عدلی مجرمین در بخش فساد اداری و مدیریت درست مالی می‎باشد.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور درین نشست گفته‎است که ۸ وزارت که بیشترین عواید و مصارف را دارند، در اولویت مبارزه با فساد قرار خواهند داشت.

به‌گفته وی، در این طرح، وضعیت موجود تحلیل، مشکلات و موانع بررسی، مسئولیت چند جانبه (حکومت و جامعه بین‌المللی) و اقداماتی که قرار است انجام شود، مشخص شده‎است.

هرچند پیش از این اسنادی در زمینه مبارزه با فساد اداری وجود داشته، اما ریاست جمهوری می‎گوید که باید در آن تغییرات به میان می‌آمد و طرح فعلی، جامع‌ترین سند است.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که حکومت در تطبیق این استراتژی اراده جدی دارد.

مرتضوی: در نخست باید چالش‎ها و موانع شناسایی شوند.

وی افزود:

"در نخست باید چالش‎ها و موانع شناسایی شوند و استراتژی موجود باشد و بعداً با پلان‎های کاری موجود در تطبیق آن باید اقدام شود که درین استراتژی بیشتر روی تطبیق پلان‎ها تمرکز شده و حکومت درین مورد اراده دارد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هدف اصلی طرح استراتژی ملی افغانستان برای مبارزه با فساد اداری را تأمین حاکمیت قانون درین کشور دانسته‎است.

اما قدرت‌الله زواک از کارشناسان افغان به این نظر است، تا زمانی‎که فساد اداری در رده‎های بلند ریشه‌کن نشود و مجرمین بزرگ محاکمه نشوند، تلاش‎ها در زمینۀ مبارزه با فساد نتیجه نداده و حاکمیت قانون نهادینه نخواهد شد.

گزارش: نورالله شایان