شورای امنیت: حکومت پیشنهادات پاکستان در مورد میکانیزم نشست‌ها را پذیرفت

حکومت افغانستان به آن پیشنهاداتی پاکستان پاسخ مثبت گفته‌است که در نتیجه آن میکانیزم نشست‌های چهار جانبه بار دیگر آغاز می‌شود.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که افغانستان در سطح بلند در آن نشستی شرکت خواهد کرد که به‌خاطر صلح افغانستان در عمان برگزار می‌شود.

قادر شاه سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، افغانستان به آن پیشنهاداتی پاکستان پاسخ مثبت گفته‌است که در برگیرندۀ از سرگیری نشست‌های چهار جانبه بوده‌است.

آقای قادر شاه می‌گوید که این نشست میان افغانستان و پاکستان بوده و به‌زودی برگزار می‌شود و کشورهای چین و امریکا نقش نظارتی خواهند داشت.

قادر شاه

او افزود:

"با توجه به تحولات اخیر، دولت جمهوری اسلامی افغانستان به آن پیشنهاداتی پاکستان پاسخ مثبت گفته‌است که در نتیجه آن میکانیزم نشست‌های چهار جانبه بار دیگر آغاز می‌شود. این نشست میان افغانستان و پاکستان بوده و به‌زودی در عمان برگزار می‌شود و کشورهای چین و امریکا نقش نظارتی خواهند داشت."

وی می‌گوید در این نشست اهداف تعیین می‌شود، راهکار رسیدن به اهداف مشخص می‌شود و همچنان روی میکانیزم مشترک همکاری‌ها بحث خواهد شد.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در مورد تاریخ دقیق این نشست چیزی نمی‌گوید اما خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان گفته‌است که این نشست در ۱۶ اکتوبر ماه روان در مسقط مرکز عمان برگزار می‌شود.

هر چند دفتر مشاور امنیت ملی کشور این نشست را ادامه نشست‌های چهار جانبه قبلی می‌خواند اما خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان گفته‌است که در این نشست نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و طالبان شرکت می‌کنند.

گروه نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین پیش از این در مورد حل مشکلات افغانستان ۵ نشست را برگزار کرده‌اند اما ادامه این نشست‌ها زمانی از سوی حکومت افغانستان متوقف شد که پاکستان به عملی نکردن تعهدات‌اش متهم شد.

حدود یک سال پیش حکومت افغانستان گفت، ادامه این نشست‌ها ضایع کردن وقت است و نیاز است تا پاکستان به وعده‌های قبلی‌اش وفا کند.

با این همه شماری از کارشناسان افغان این تلاش پاکستان را فریب دیگر آن‌کشور می‌خوانند و می‌گویند با توجه به گذشته پاکستان به نتایج این نشست‌ها خیلی باورمند نیستند.

شهزاده مسعود

شهزاده مسعود یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"وقتی که فشارهای بین المللی بالای پاکستان افزایش می‌یابد، رفت و آمد مقامات پاکستانی به افغانستان نیز بیشتر می‌شود و سخن از صلح بلند می‌شود. مه گفته می‌توانم که این حرف‌ها ضایع کردن وقت و تغییر دادن ذهنیت جهانی نسبت به پاکستان است."

این در حالیست که رئیس جمهور غنی همواره گفته‌است که ثبات افغانستان روی دو محور می‌چرخد نخست صلح با پاکستان و دوم صلح بین الافغانی.

آقای مسعود می‌گوید که هر چند افغان‌ها از برگزاری هر نشستی صلح خرسند می‌شوند اما حکومت با توجه به نشست‌های گذشته، خیلی ذیرکانه باید اقدام کند و در این زمینه از این بیشتر وقت را ضایع نکند.

گزارش: نورالله شایان