تیفا: ۵۳ درصد مردم ۲۵ ولایت، علاقمند شرکت در انتخابات ولسی جرگه هستند

یک نظرسنجی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا در ۲۵ ولایت کشور نشان می‎دهد که بیش از ۵۰ درصد مردم علاقمند شرکت در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در سال ۱۳۹۷ می‎باشند.

تیفا می‎گوید این نظرسنجی در مدت سه ماه صورت گرفته به تعداد ۲۹۶۷ تن از اقشار مختلف جامعه درین نظرسنجی شرکت کرده که از جمله ۶۸ درصد مردان و ۳۲ درصد آن را زنان تشکیل می‎دهد.

مسئولان این بنیاد روز دوشنبه در کابل نتایج این نظر سنجی را اعلام کرده و از حکومت و کمیسیون‎های انتخاباتی خواستند تا در جهت دادن آگاهی به مردم در مورد انتخابات بیشتر تلاش کنند.

شمس راسخ رئیس برنامه‎های تیفا روز دوشنبه در کابل در مورد نتایج یافته‎های شان معلومات داده و میزان علاقه مندی شرکت مردم در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها و برگزاری انتخابات در زمان معین آن را بیشتر خواند.

یک خانم رای دهنده افغان

وی افزود:

"ما دریافتیم که ۵۳ درصد شرکت کننده‎گان این نظرسنجی علاقمند استند که در انتخابات شرکت بکنند و ۳۳ درصد هم نا مطمین استند و ۱۴ فیصد دیگر گفته‎اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد باز هم ۴۵ درصد مردم گفته‎اند که انتخابات افغانستان به موقع برگزارخواهد شد ۳۲ فیصد نامطمین و ۲۳ فیصد هم گفتند که انتخابات به موقع برگزار نخواهد شد."

مسئولان این بنیاد می‎گویند این نظرسنجی به هدف جمع آوری نظریات مردم در مورد میزان شرکت شان در انتخابات آینده، برگزاری انتخابات در وقت معین، بی طرفی حکومت و ظرفیت در کمیسیون‎های انتخاباتی راه اندازی شده بود.

درین نظر سنجی گفته شده‎است که ۳۸ درصد مردم به بی طرفی حکومت و ۴۱ درصد هم نسبت به ظرفیت کمیسیون‎های انتخاباتی ابراز بی باوری کرده‎اند.

۳۳ درصد مردم نسبت به بی طرفی حکومت و ۳۰ درصد در خصوص موجود بودن ظرفیت در کمیسیون‎ها نامطمین بوده اما ۲۹ درصد بی طرف حکومت و ۲۹ درصد دیگر هم ظرفیت در کمیسیون‎ها را تائید کرده‎اند.

اما مسئولان این بنیاد می‎گویند آنان به سبب چالش‎های امنیتی در ۹ ولایت دیگر نتوانستند این سروی را انجام بدهند اما در عین حال تاکید کردند که تا زمان برگزاری انتخابات دو سروی دیگر را نیز انجام خواهند داد.

از سوی هم محمد نعیم ایوب زاده رئیس این بنیاد نا امنی، کندی در کار کمیسیون‎های انتخاباتی و نبود اراده از سوی حکومت را بخشی از چالش‎ها فرا راه انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها عنوان می‎کند.

ایوب زاده: انتخابات یگانه هسته برای بازی‎های سیاسی صلح آمیز در افغانستان است.

وی افزود:

"انتخابات یگانه هسته برای بازی‎های سیاسی صلح آمیز و سالم می‎تواند در افغانستان باشد پس به هیچ قیمتی نباید هویت انتخابات و ساختارهای انتخاباتی را بخاطر افراد و ناکارایی افراد و حکومت موجود زیر پا کنیم."

این در حالیست که پیش ازین کمیسیون مستقل انتخابات ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ را روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها اعلام کرده و از سوی هم حکومت همواره تاکید کرده‎است که برای برگزاری انتخابات اراده جدی دارد.

از سوی هم مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نظرسنجی بنیاد تیفا را یک گام مثبت دانسته و نسبت به شرکت مردم در انتخابات به اساس این نظر سنجی ابراز خوشبینی می‎کند.

معاذالله دولتی یکی از کمیشنران این کمیسیون در مورد می‎گوید:

"یکی از نیازمندی‎های کمیسیون مستقل انتخابات احیای اعتماد مردم نسبت به پروسه‎های انتخاباتی بود و من از نتیجه این نظرسنجی دریافتم که مردم ما هنوزهم به پختگی سیاسی و بلوغ سیاسی می‎رسند و علاقمند استند برای تعین سرنوشت خود خود شان تصمیم بگیرند و در انتخابات شرکت کنند."

آقای دولتی اطمینان داد که در روشنایی این نظرسنجی برنامه‎های را روی دست می‎گیرند تا هدفی را که احیای اعتماد مردم به انتخابات است را بیشتر سازند.

درین حال مسئولان تیفا سفارش می‎کند که کمیسیون‎های انتخاباتی و حکومت باید بیشتر در مورد برگزاری انتخابات ولسی جرگه بخصوص شورای ولسوالی‎ها که برای بار اول در کشور برگزار می‎گردد به مردمآگاهی داده و در تامین امنیت انتخابات نیز تلاش جدی نماید.

جاوید حسن زاده