عبدالله عبدالله: تقریباً ۳۳درصد افغان‌ها به عدم مصونیت غذایی دچار اند

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید عدم مصونیت غذایی بخش وسیع از مردم در کشور نگران کننده‌است.

عبدالله عبدالله که روز دوشنبه در نشستی به مناسبت کسب عضویت افغانستان به حیث شصت‌مین عضو حرکت جهانی توسعه خدمات تغذی در کابل صحبت می‌کرد گفت مصونیت غذایی اعضای جامعه روی بخش‌های مختلف اجتماع تأثیر گذار بوده و باید به آن توجه جدی شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"تقریباً ۳۳درصد مردم به عدم مصونیت غذایی دچار اند و همچنان ۴۱درصد اطفال زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه و رشد نا کافی اند که این آمار هنوز هم در سطح بلند و نگران کننده قرار دارد."

افغانستان در ردیف کشور‌های که مشکل عدم مصونیت غذایی در آن زیاد است قرار دارد.

به اساس معلومات مقامات افغان، ۵ سال قبل ۳۰درصد از نفوس افغانستان دچار عدم مصئونیت غذایی بودند اما با گذشت زمان این رقم افزایش یافته‌است.

فقر، عدم آگاهی عامه، نا امنی و جدی نگرفتن مصونیت غذایی از مشکلات عمده در این بخش خوانده می‌شود.

از سوی هم وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که عدم مصونیت غذایی در میان اطفال خیلی بلند است و از خانواده‌ها می‌خواهد تا نسبت به آن توجه جدی کنند.

بنابر تعریف سازمان ملل متحد، دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمامی اوقات برای داشتن جسم سالم مصونیت غذایی گفته می‌شود.

در این حال نصیر احمد درانی سرپرست وزارت زراعت و مالداری می‌گوید با آنکه افغانستان یک کشور زراعتی است اما مشکلات عدم مصونیت غذایی در آن با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

نصیر احمد درانی سرپرست وزارت زراعت و مالداری افغانستان

وی گفت:

"به اساس گزارش سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حدود ۴۳ درصد خانواده‌ها دسترسی به زمین‌های زراعتی ۲۱ درصد به زمین‌های للمی و ۱۴.۲ درصد به باغداری دارند این آمار بیانگر عدم دسترسی خانواده‌ها به منابع مواد غذایی می‌باشد و این موارد مهم یکی از دلایل عدم توانایی اقتصادی مردم شناسایی شده‌است."

خوشحال نبی زاده آگاه امور تغذی می‌گوید که مصونیت غذایی و فقر موضوعات با هم مرتبط اند و به گفته وی حکومت افغانستان تا هنوز برای از بین بردن فقر در این کشور موفق نشده‌است.

وی برای حل مشکلات عدم مصونیت غذایی در افغانستان روی از بین بردن فقر، فراهم سازی فرصت‌های کاری، رشد زراعت و مالداری و تطبیق پالیسی‌های مؤثر در جامعه از سوی حکومت این‌کشور تأکید دارد.

گزارش: آرزو غیاثی