مشرانو جرگه می‎گوید به فرمان تقنینی در مورد "ثبت احوال نفوس" رای تائید می‎دهد

مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید، به فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد "ثبت احوال نفوس" که از سوی ولسی جرگه رد شده‎است، رای تائید می‎دهد.

اعضای این جرگه این موضوع را در نشست عمومی روز سه شنبه «۹ عقرب» این جرگه مطرح کردند.

رئیس مشرانو جرگه می‎گوید، جا دادن کلمه افغان و اسلام برای اوضاع کنونی سودمند است و پس از دقت این فرمان را رای تائید خواهند داد.

فضل الهادی مسلمیار

فضل الهادی مسلمیار گفت:

"ولسی جرگه باید بر اساس تفاهم قبلی این فرمان را تائید می‎کرد؛ اما متاسفانه اعضای آن بر خلاف تعهدات شان عمل کردند، تذکره‎های الکترونیکی به انتخابات و دیگر موضوعات ارتباط مستقیم دارد که به عقب میماند، این فرمان به مشرانو جرگه می آید، در حال حاضر نصاب کم است و کمیسیون مربوط بر سر آن کار می‎کند، و هنگامی‎که این فرمان به مشرانوجرگه برسد ما بر آن رای تائید می‎دهیم."

این در حالیست که روز گذشته ولسی جرگه فرمان رئیس جمهور غنی را که در آن به جا دادن کلمه اسلام و افغان در تذکره‎های برقی تاکید شده‎است را با اکثریت آرا رد کرد.

ولسی جرگه همچنان آن پیشنهاد حکومت را هم رد کرد که گویا اداره ثبت احوال و نفوس باید مستقل شود.

در ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس موضوع جنجال برانگیز این بود که ولسی جرگه در این ماده کلمه ملیت را رد کرد بود؛ اما مشرانو جرگه این موضوع را تائید کرده بود و اما پس از تائید این جرگه، رئیس جمهور بر اساس یک فرمان تقنینی بر علاوه کلمه ملیت، قوم و دین را نیز اضافه کرد.

آخندزاده: اگر در تذکره‎های برقی کلمه افغان جا داده نشود، افغان‎ها نباید این تذکره را بدست آورند.

در همین حال شیر محمد آخندزاده یکی از سناتوران می‎گوید، اگر در تذکره‎های برقی کلمه افغان جا داده نشود، افغان‎ها نباید این تذکره را بدست آورند.

او افزود:

"اگر ما افغان نیستیم پس چرا در افغانستان زنده‎گی می‎کنیم؟ این بسیار تاسف بار است که روز پیش ولسی جرگه این فرمان را رد کرد، اگر کلمه افغان و اسلام در این تذکره‎ها جا داده نشود ۹۵ درصد افغان‎ها این تذکره‎ها را به دست نخواهند آورد."

در همین حال سناتور محمد حسن هوتک می‎گوید، این فرمان قربانی اختلاف‎های درونی ارگ و ولسی جرگه شد.

او افزود:

"به دلیل این‎که میان حکومت و ولسی جرگه عقده مندی پیدا شده هر فرمان که میاید از سوی این جرگه رد می‎شود، اما زیان را مردم می‎بینند و در انتخابات آینده شفافیت نخواهد داشت و هیچ کس تذکره الکترونیکی نخواهد گرفت."

به گفته آقای هوتک، ولسی جرگه به این دلیل این فرمان را رد کرد تا انتخابات به تاخیر انداخته شود و میعاد کار آنان نیز بیشتر شود.

در نشست امروز مشرانو جرگه، سناتوران تاکید کردند که پس از بررسی‎های کمیته مختلط، به فرمان تقنینی رئیس جمهور رای تائید خواهند داد.

اما کبیر رنجبر یکی از کارشناسان حقوقی به رادیو آزادی گفت، بر اساس قانون اساسی زمانی که فرمان تقنینی از سوی ولسی جرگه رد می‎شود، باطل است و نیازی نیست تا به مشرانو جرگه فرستاده شود.

گزاش: نظیفه محبوبی