مقامات: به‌شمول فرانسوی‌ها شماری از خارجیان، داعشیان را در درزاب آموزش می‎دهند

در حالی‎که از نفوذ افراد وابسته به گروه داعش در نقاط مختلف افغانستان سخن زده می‎شود، اکنون مسئولان محلی ولایت جوزجان از آموزش افراد وابسته به این گروه توسط اتباع خارجی به خصوص اروپایی‎ها در ولسوالی درزاب این ولایت ابراز نگرانی می‎کنند.

این مسئولان محلی می‎گویند، برخی خارجیان بخصوص اروپایی‎ها در درزاب افراد وابسته به داعش را آموزش نظامی می‎دهند.

محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان روز دوشنبه «۲۲ عقرب ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان چندین مرتبه این مسئله را با مقامات امنیتی مرکز در میان گذاشته‎اند، اما تا کنون اقدام صورت نگرفته‎است.

غفوری ادعا کرد که شماری از افراد خارجی به‌شمول فرانسوی‎ها، چچینی‌ها، پاکستانی‌ها، عرب‌ها و ازبک‎ها از چند ماه بدین‌سو افراد وابسته به داعش را در ولسوالی درزاب این ولایت آموزش نظامی می‎دهند.

محمد رضا غفوری

او افزود:

"فرانسوی‎ها و برخی اتباع خارجی حضور دارند و آنان عمدتاً مسئولیت پرورش و آموزش افراد وابسته به این گروه را دارند در این محل این مسایل مورد تائید ما است، تعداد شان بالاتر از ۳۵ نفر است حتی با فامیل‌هایشان آمده‎اند."

در عین حال رحمت‌الله حشر ولسوال پیشین درزاب به رادیو آزادی ادعا کرد که اتباع خارجی حتی نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ سال را به‌خاطر حملات انتحاری و طرز استفاده از واسکت‎های انتحاری و جابه‌جا ساختن ماین‎ها آموزش می‎دهند.

آقای حشر همچنان گفت، حضور افراد وابسته به گروه داعش مردم محل را نیز سخت نگران ساخته و آنان از حکومت خواهان سرکوب و جلوگیری گسترش فعالیت این گروه در جوزجان می‎باشند.

درزاب جوزجان

او افزود:

"از چندین ماه بدین‌سو فعالیت‎های اتباع خارجی مانند ازبکستانی، عربی، سودانی، چچین، عراقی و فرانسوی‎ها هستند و مردم را به‌خاطر یک سلسله آموزش‎ها و تعلیمات نظامی آموزش می‎دهند."

مقامات مذکور در مورد ادعا هایشان سندی به رادیو آزادی ندادند.

بر اساس معلومات مقامات محلی ولایت جوزجان گروه داعش از دو سال بدین‌سو در ولسوالی‎های درزاب و قوش‌تپه این ولایت فعالیت دارند.

این اظهارات در حالی مطرح می‎گردند که فعالیت گروه داعش از شرق کشور به ولایات شمال افغانستان به خصوص ولایت جوزجان گسترش یافته‎است.

این در حالیست که پیش از این برخی اعضای ولسی جرگه از فعالیت این گروه در ولایات ننگرهار، کنر، نورستان و ارزگان نیز ابراز نگرانی کرده‎اند.

حالا پرسش اینجاست که چرا تا کنون ارگان‎های امنیتی نتوانسته‎اند علیه این گروه و اتباع خارجی که این گروه را تحت آموزش قرار می‎دهند، اقدام جدی نماید.

محمد رادمنش

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در پاسخ به این سؤال چنین می‎گوید:

"ما برنامه داریم که عملیات وسیع را در همه ولایات سمت شمال پلان کردیم و با تطبیق آن دیگر وضعیت که در گذشته بود تکرار نخواهد شد و این گروه‎ها را سرکوب خواهیم کرد. ما باید اول پیش‌زمینه را تهیه کنیم و بالاخره به‌سوی محل که دشمن در آن‎جا مواضع دارند ضربه وارد نماییم."

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی افغان، فعالیت گروه داعش و آموزش این گروه توسط اتباع خارجی را صدمه به امنیت افغانستان می‎دانند.

حی‌گل سلیمان‌خیل یک‌تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، ارگان‎های امنیتی باید از طریق عملیات هوایی و زمینی نطفه این گروه را از بین ببرد، زیرا به‌گفته وی اگر این کار صورت نگیرد فعالیت‎های این گروه در ولایات شمالی کشور گسترش بیشتر خواهد یافت.

گزارش: فرشته ندا