لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

لوی درستیز افغانستان: ظرف ۳ ماه جنگ از ۱۲۲ به ۸۸ ولسوالی کاهش یافته‌است


افزایش تحرکات مخالفین مسلح دولت در نقاط مختلف افغانستان پای لوی درستیز اردوی ملی و معین ارشد امنیتی وزارت داخله را به نشست عمومی روز یک‌شنبه «۲۱ عقرب ۱۳۹۶» مشرانو جرگه کشاند.

شریف یفتلی لوی درستیز اردوی افغانستان در جلسه استجوابیه مشرانو جرگه گفت، در ماه اسد سال‌جاری جنگ در ۱۲۲ ولسوالی جریان داشت اما با تلاش‌های نیروهای اردوی ملی حالا فعالیت مخالفان مسلح دولت به ۸۸ ولسوالی کاهش یافته‌است.

آقای یفتلی همچنان گفت، آن‌ها به‌خاطر مهار ساختن تحرکات مخالفین مسلح سه برنامه را از آغاز فصل خزان راه اندازی کرده‌اند.

وی گفت:

" اول تمرکز اساسی بالای رهبری شبکه‌های تروریستی و مخالفین حکومت و به اساس اطلاعات نهاد‌های کشفی و استخباراتی عملیات قاطع و تصفیوی و آزادی سازی ولسوالی‌های که در جریان سال گذشته از حاکمیت دولت بیرون بود و بالاخره زمستانی سازی یا رفتن قطعات در زمستان و آمادگی به سال ۱۳۹۷ است."

لوی درستیز اردوی افغانستان همچنان گفت که تلفات نیروهای اردوی ملی در مقایسه با ۷ ماه گذشته کاهش یافته‎ و وزارت دفاع پلان‌های منظم را به‎خاطر دفع حملات مخالفین مسلح در فصل زمستان نیز روی دست دارد.

یفتلی: در ماه اسد سال‌جاری جنگ در ۱۲۲ ولسوالی جریان داشت اما با تلاش‌های نیروهای اردوی ملی حالا فعالیت مخالفان مسلح دولت به ۸۸ ولسوالی کاهش یافته‌است.

اما شماری از اعضای مشرانو جرگه گسترش فعالیت‌های مخالفین مسلح در کشور را نگران کننده می‎دانند و از مقامات امنیتی می‎خواهند تا به‎خاطر دفع این تحرکات اقدامات جدی نمایند.

محمدهاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی این جرگه گفت:

"وضعیت کنونی افغانستان یعنی جنگ در ۲۲ ولایت ادامه دارد، در ۷ ولایت جنگ شدید است، مناطقی‎که به دست مخالفین مسلح افتاده، مردم ما را در وضعیت بسیار خراب قرار داده‎است و به‎خاطر این مشکلات شما چه برنامه‌های دارید تا این مناطق از کنترول مخالفین مسلح بیرون شود؟"

افزایش ناامنی، گسترش فعالیت‌های گروه‌های داعش و طالبان مسلح و بیشتر شدن واقعات اختطاف در افغانستان از نگرانی‌های اساسی اعضای مشرانو جرگه می‌باشند.

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شوند که در برخی ولایات مانند، هلمند، کندز، بغلان، ننگرهار، سرپل، بادغیس، بدخشان و غزنی از درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح گزارش‌های به نشر می‌رسند.

در این حال مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان در ۷ ماه گذشته تلاش‌های زیادی را برای مهار ساختن حملات مخالفین مسلح انجام داده و دستاوردهای نیز داشته‎اند.

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان
مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

"دشمن در ۷ ماه که گذشت آخرین تلاش‌‌هایش را انجام داد و درست است که از مردم بی‌گناه و نهاد‌های امنیتی قربانی گرفت اما از سال گذشته و ارزیابی که امسال داریم آن‌ها دستاورد‌های نداشتند که کدام جغرافیایی را از سرزمین ما منحیث یک دستاورد بزرگ برای حامیان خارجی‌شان نشان دهند."

مراد علی مراد می‌گوید، با وجودی‌که هنوز هم پولیس ملی مشکلات دارد، اما آنان در هماهنگی با ارگان‌های کشفی و امنیتی تلاش می‌نمایند تا مخالفین مسلح را سرکوب کنند.

اما اعضای مشرانو جرگه با اشاره به تعهدات قبلی مسئولان امنیتی می‌گویند که در وضعیت امنیتی این‌کشور بهبود نیامده و باید از هر راه ممکن به آن رسیده‌گی صورت گیرد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG