آماده‌گی‌ها برای آغاز کار عملی پروژه "تاپی" روی دست گرفته شدند

وزارت معادن و پطرولیم افغانستان می‌گوید که تا چند ماه دیگر کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان آغاز می‌شود.

مقامات این وزارت می‌گویند که آماده‌گی‌های لازم برای آغاز کار عملی پروژه "تاپی" در خاک این‌کشور روی دست گرفته شده‌اند.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۱ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که پس از رسیدن پایپ‌لاین گاز به هرات سروی تخنیکی، دیزاین و همچنان پاک‌سازی مناطق از ماین که پایپ‌لاین گاز از آن‌ها عبور می‌کند، آغاز می‌گردد.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم افغانستان

وی گفت:

"پروژه تاپی یکی از پروژه‌های مهم برای افغانستان بوده، این پروژه قرار است تا چند ماه دیگر به افغانستان برسد، به مجرد رسیدن لوله گاز به خاک افغانستان کار‌های تخنیکی ما شروع می‌شود."

این پروژۀ بزرگ که گاز ترکمستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند می‌رساند ۱۸۱۴ کیلو متر طول دارد که ۷۳۵ کیلو متر آن از خاک افغانستان می‌گذرد.

پایپ‌لاین گاز "تاپی" از ولایات هرات، هلمند، کندهار، نیمروز و فراه عبور می‌کند و افغانستان در هر سال از درک ترانزیت آن حدود ۴۰۰ میلیون دالر عاید به دست می‌آورد.

کار عملی پروژه "تاپی" تا سال ۲۰۲۰ میلادی در افغانستان ختم می‌شود.

این پایپ‌لاین ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را در یک سال دارد.

این پروژه در ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی افتتاح شد و تخمین شده که ۸ میلیارد دالر برای تطبیق این پروژه سرمایه‌گذاری می‌شود.

مقامات افغان پیش از این گفته‌اند که پروژه "تاپی" می‌تواند زمینه کار را برای حدود ۱۲ هزار تن در افغانستان فراهم کند.

آماده‌گی‌های لازم برای آغاز کار عملی پروژه "تاپی" در خاک این‌کشور روی دست گرفته شده‌اند.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که افغانستان می‌تواند به‌عنوان پل تجارتی و ترانزیتی در آسیا نقش بازی کند، اما تهدید‌های امنیتی هنوز نیز در این زمینه چالش جدی محسوب می‌شوند.

تاج محمد اکبر یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"حکومت وحدت ملی قدرت مدیریت درست این پروژه را ندارد و پروژه پُر از چالش است. این پروژه که در حدود ۷۰۰ کیلو متر از خاک افغانستان عبور می‌کند. اگر ما پوسته‌های مختلف هم ایجاد کنیم مؤفق به تأمین امنیت آن نمی‌شویم."

آقای اکبر پیشنهاد می‌کند که باید کمیسیون مشترک امنیتی میان کشور‌های عضو "تاپی" ایجاد شود، زیرا به‌گفته وی این اقدام می‌تواند پاکستان را وادارد تا به گروه‌های تروریستی اجازه ممانعت در تطبیق این پروژه را ندهد.

پیش از این حکومت افغانستان گفته‌است که چهار هزار تن را برای تأمین امنیت پروژه "تاپی" استخدام خواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان