شورای عالی احزاب: هماهنگی میان حکومت و جریانات سیاسی در حال تضعیف شدن است

شورای عالی احزاب ملی و جهادی افغانستان می‎گوید که هماهنگی میان حکومت و جریانات سیاسی به‌گونه روزافزون در حال تضعیف شدن است.

این شورای احزاب می‎گوید که برای بیرون رفت از وضعیت جاری نیاز است که احزاب سیاسی در صف واحد قرار گرفته و به حکومت مشوره‎های لازم بدهند.

صبغت‌الله مجددی رئیس و شماری از اعضای رهبری این شورا روز پنجشنبه «۱۶ قوس ۱۳۹۶» موقف‌شان را در مورد وضعیت جاری در کشور بیان کرده و گفتند که حکومت در چنین حالت به حمایت خارجی اتکا دارد.

آنان گفتند که پیشنهاد راه حل‎ها و انتقادها بر حکومت از آدرس‎های مختلف سبب نگرانی مردم شده‎است.

سید حامد گیلانی سخنگوی و عضو هیئت رهبری این شورا گفت، هرچند آنان از تلاش‎های هر جریان سیاسی حمایت می‎کنند، اما نیاز است که حکومت و جریان‎های سیاسی مشترکاً جلو تفرقه افگنی را بگیرند.

سید حامد گیلانی

او افزود:

"اگر میان دولت و احزاب همبستگی، اتحاد، اتفاق و تفاهم به میان آید این مشکلات و تفرقه‎ها از میان برداشته می‎شود و هر قدر که از تفرقه‎ها جلوگیری شود، به همان اندازه به تقویت روابط دولت با مردم و تقویت نظام همکاری می‎کند."

شورای عالی احزاب ملی و جهادی از حکومت توقع دارد که برای حل مشکلات جاری بر اساس یک تعامل مثبت با جریان‎های سیاسی به تفاهم برسد.

حکومت وحدت ملی از آغاز ایجادش با انتقاد جریانات سیاسی روبه‌رو بوده‎است.

جبهه ملی نوین، جنبش روشنایی، محور ملی مردم، ائتلاف نجات افغانستان، شورای حراست و ثبات، شورا و احزاب سیاسی جهادی و برخی جریان‎های سیاسی دیگر همواره بر حکومت انتقاد کرده‎اند.

در عین حال عبدرب رسول سیاف رهبر جهادی پیشین روز پنجشنبه هنگام سخنرانی در نشست سران حزب دعوت در پغمان گفت، آنان از حکومت ناراض هستند.

عبدرب رسول سیاف

او افزود:

"ما از حکومت خفه هستیم، ناراض هستیم. از بی‌راهه روی‌شان ناراض هستیم، اما تا حالا با وجود نارضایتی ما نخواستیم که در کشور گدودی و تزلزل در نظام عمومی بیاید."

وی همچنان می‎گوید، با آن‎که حکومت هیچ یک از پیشنهادات و برنامه‎های اصلاحی آنان را نپذیرفته، اما هیچ هرج و مرج را در کشور بر پا نکرده‎اند.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان به پیشنهادات و خواسته‎های احزاب توجه دارد و دستاوردهای خوبی داشته‎است.

مینه‌پال افزود:

"حکومت افغانستان در تمام عرصه‎ها از مشوره‎ها و پیشنهادات سیاسیون، احزاب و رهبران استفاده کرده و در روشنایی مشوره‌های آنان قدم می‎گذارد."

اما شورای عالی احزاب ملی و جهادی می‎گوید، تلاش می‎کند تا همه احزاب سیاسی در یک صف قرار گرفته و با این کار میان حکومت و احزاب وحدت به میان آمده و تفرقه از بین برده شود.

گزارش: فرشته ندا