غنی: کار انتقال برق به آسیای جنوبی از طریق افغانستان بطور جدی ادامه دارد

مقام‌های افغان و وزیر خارجه ترکمنستان در کابل در پیوند به شماری از پروژه‌های مهم انتقال انرژی با هم گفت‌وگو کرده‌اند.

رئیس جمهور غنی با ابراز این مطلب می‌گوید، کار روی انتقال برق از ترکمنستان به گونه جدی ادامه دارد و تلاش می‌شود تا ۱۵ هزار میگاوات برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از راه افغانستان انتقال گردد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"کار انتقال برق تورغندی تا سپین بولدک از راه ترکمنستان به‌گونه جدی ادامه دارد، امروز صبح نیز با وزیر خارجه ترکمنستان ما و اعضای کابینه مجلس داشتیم، در پیوند به انتقال برق طرح اساسی ما چیست؟ می‌خواهیم ۱۵ هزار میگاوات برق را از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی انتقال دهیم."

کار روی انتقال برق از ترکمنستان به گونه جدی ادامه دارد و تلاش می‌شود تا ۱۵ هزار میگاوات برق از آسیای میانه به آسیای مرکزی از راه افغانستان انتقال گردد.

آقای غنی روز شنبه «۱۸قوس۱۳۹۶» با وزیر خارجه ترکمنستان در ارگ ریاست جمهوری دیدار داشته‌است و در مورد آنچه در این دیدار میان دو طرف روی آن بحث شده را آقای غنی در یک نمایشگاه تولیدات داخلی کشور که در بادام باغ کابل برگزار شده بود مطرح کرد.

رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان روز شنبه برای انجام سفر یک روزه وارد کابل شد.

صبغت الله احمدی معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، هدف اصلی این سفر بررسی کارهای نخستین پروژه "تاپی" در افغانستان بوده‌است.

وی می‌گوید، کار پروژه انتقال پایپ‌لاین گاز "تاپی" تا سرحد افغانستان رسیده‌است و قرار است رئیس جمهور ترکمنستان برای افتتاح کار آن در ماه فبروری سال آینده میلادی به افغانستان سفر کند.

شماری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند، انتقال پروژه‌های "تاپی" و برق ۱۵ هزار میگاوات از آسیای میانه به آسیای جنوبی از راه افغانستان، پروژه‌های بزرگ استند.

امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت افغانستان و یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی می‌گوید که اگر اوضاع سیاسی و امنیتی این پروژه را زیانمند نسازد، چنین پروژه‌های بزرگ افغانستان را به یک کشور بزرگ تولیدی مبدل خواهند ساخت.

امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت افغانستان

وی گفت:

"افغانستان نه تنها خود از این گاز و منابع انرژی استفاده کرده می‌تواند، بلکه می‌تواند زمینه را برای انکشاف صنایع که اشیا و خدمات تولید کند نیز فراهم نماید و به همان اندازه بیلانس تجارت ما را از حالت منفی فعلی بطرف مثبت شدن می‌برد و این پروژه‌های بسیار مفید اند."

کار پروژه "تاپی" ماه دسمبر سال گذشته در ترکمنستان آغاز شد و قرار است با عملی شدن این پروژه که از راه افغانستان و پاکستان عبور می‌کند، گاز به هند انتقال داده شود.

مقام‌های ترکمنستان گفته‌اند که این پایپ‌لاین گاز ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را دارد و قرار است تا ۲۰۲۰ میلادی کار آن به پایان برسد.

نظیفه محبوبی