استقبال سپیدار از اقدام اخیر "هاگ" روی ثبت قضایای جرایم جنگی در افغانستان

به دنبال اعلان محکمه بین‌المللی هاگ برای درج شکایات افغان‎ها در باره موارد نقض حقوق بشری و جرایم جنگی، ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید، هر اقدام که سبب تأمین عدالت شود حکومت از آن استقبال می‎کند.

معاون سخنگوی این ریاست روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، تاریخ که از جانب این محکمه تعیین شده افغان‌های که متضرر اند، می‎توانند شکایت درج کنند.

امید میثم معاون سخنگوی این ریاست روز پنج‌شنبه «۷ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، بیشتر جنایت‎ها از جانب گروه‎های تروریستی و مخالفان مسلح دولت صورت گرفته‎اند.

میثم: آنچه که منجر به تأمین عدالت در افغانستان شود حکومت از آن استقبال می‎‌کند.

او افزود:

"آنچه که منجر به حاکمیت قانون و تأمین عدالت در افغانستان شود، حکومت این کشور از آن استقبال می‎کند. این تاریخ از جانب محکمه هاگ تعیین شده و ما امیدوار هستیم که شهروندانی که متضرر شده‎اند، می‎توانند مراجعه کنند. اما یک بار دیگر تأکید می‎کنم که جنایت‎های که صورت گرفته اکثریت قاطع آن از طرف دشمنان مردم به خصوص طالبان است."

محکمه بین‌المللی جرایم یا "هاگ" از افغان‎ها خواسته‌است، شکایات و حکایات از موارد ظلم، بد رفتاری و تخطی از حقوق بشر را که بالای آن‌ها از اول می سال ۲۰۰۳ به این‌سو صورت گرفته، درج صفحه انترنتی خاص نمایند که از طرف این محکمه باز شده‌است.

هاگ برای درج چنین تخطی‌ها، ۳۱ ماه جنوری سال ۲۰۱۸ را ضرب‌الاجل تعیین کرده تا قربانیان این تخطی‌ها شکایات‌شان را از طریق این صفحه انترنتی به زبان‌های دری، پشتو و انگلیسی به این محکمه عالی بین‌المللی به شهر هاگ هالند، بفرستند.

از سوی دیگر برخی اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‎گویند، جرایم جنگی و حقوق بشری پیش از سال ۲۰۰۳ هم در افغانستان به قوع پیوسته‎اند.

فیصل سمیع نائب منشی این جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، بهتر خواهد بود که محکمه بین‌المللی تاریخ ثبت شکایات برای افغان‎ها را تمدید کند.

سمیع: اگر تاریخ را تمدید کنند و وقت بیشتری به افغان‎ها بدهند بهتر خواهد بود.

او افزود:

"اگر قرار به این باشد که این‎ها موارد جرایم جنگی را به بررسی بگیرند، بهتر خواهد بود که از سال ۱۹۹۲ [میلادی] به این‌سو را بررسی کند و در ضمن من فکر می‎کنم با توجه به این که دسترسی افغان‎ها به انترنت کمتر است، اگر تاریخ را تمدید کنند و وقت بیشتری به افغان‎ها بدهند بهتر خواهد بود."

به‌گفته آقای سمیع اکثریت مردم و نماینده‎های شان در شورای ملی از این اعلان محکمه هاگ استقبال می‎کنند و امیدواری این است که این محکمه بتواند به قضایای جرایم جنگی در افغانستان رسیده‎گی همه‌جانبه کند.

گزارش: نصرت پارسا