لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

خواست هاگ از افغان‌ها در مورد ثبت جرایم جنگی در صفحه اختصاصی این محکمه!


روند تحقیقات جرایم جنگی و تخطی از حقوق بشر در افغانستان تسریع شده‌است.

محکمه بین‌المللی جرایم در هاگ از افغانان خواست که موارد جرایم جنگی و تخطی از حقوق بشر را تا ۳۱ ماه جنوری سال ۲۰۱۸ میلادی در وب‌سایت آن‌ها به زبان‌های دری، پشتو و انگلیسی ثبت نمایند.

آدرس این صفحه انترنتی را در پایان این گزارش در وب‌سایت رادیو آزادی با شما شریک ساخته ایم.

"هاگ" از افغانان خواسته‌است که از شکایات و حکایاتی از موارد ظلم، بد رفتاری و تخطی از حقوق بشر را درج صفحه انترنتی خاص نمایند.

محکمه بین‌المللی جرایم یا "هاگ" از افغانان خواسته‌است که از شکایات و حکایاتی از موارد ظلم، بد رفتاری و تخطی از حقوق بشر را که بالای آن‌ها صورت گرفته، درج صفحه انترنتی خاص نمایند که از طرف این محکمه باز شده‌است.

افغانان
افغانان

محکمه هاگ برای درج چنین تخطی‌ها، سی و یکم ماه آینده ۳۱ ماه جنوری سال ۲۰۱۸ را ضرب‌الاجل تعیین کرده تا قربانیان این تخطی‌ها شکایات‌شان را از طریق این صفحه انترنتی به زبان‌های دری، پشتو و انگلیسی به این محکمه عالی بین‌المللی در شهر هاگ کشور هالند، بفرستند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن این‌که از چنین اقدام محکمه هاگ استقبال کرده می‌گوید، آن‌ها برای همکاری در این زمینه کاملاً آماده‌اند.

بلال صدیقی
بلال صدیقی

محمد بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت:

"در صورتی درخواست از کمیسیون مبنی بر این‌که، در این پروسه ما همکاری کنیم، آماده خواهیم بود. در قسمت معرفی اسناد و مدارک در صورتی که عدۀ از قربانیان به ما مراجعه کنند، می‌توایم آن‌ها را کمک کنیم."

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان افزود، هرچند ضرب‌الاجل ۳۱ ماه جنوری سال ۲۰۱۸ میلادی موعد کوتاه است، اما باید در این زمینه تلاش زیادی به خرچ داد.

آقای صدیقی گفت، آن‌ها در این عرصه با دولت افغانستان نیز در تماس هستند.

او افزود:

"در عین زمان، با دولت هم داخل گفت‌وگو و مذاکره هستیم که دولت زمینه‌های همه‌جانبه کار این نهاد را در افغانستان مهیا بسازد تا شود که به‌طور گسترده کار کرد."

در کنار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، برخی از مؤسسات و نهادهای دیگر نیز حاضر شده که با محکمه هاگ همکاری کنند.

عنایت رسولی رئیس سازمان مستقل جهانی حقوق بشر بلجیم در مصاحبه با رادیو آزادی گفت:

"ما دوسیه را آماده داریم که گفته نمی‌توانیم چه زمانی آن را تسلیم خواهیم کرد، اما روی آن کار می‌کنیم. یک تعداد شکایت‌های که برای ما رسیده، ما در ظرف چند ماه از طریق سازمان خود به محکمه بین‌المللی خواهیم سپرد تا پی‌گیری شوند."

این نهاد حقوق بشر بیشتر دوسیه‌های را که از افغان‌های مهاجر در اروپا جمع‌آوری کرده به محکمه بین‌المللی جرایم در هاگ خواهد سپرد.

محکمه بین‌المللی جرایم می‌خواهد که دوسیه‌های جرایم جنگی و جرایم ضد بشری در افغانستان را از اول ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد بررسی کند و مستند بسازد.

  • محکمه بین‌المللی جرایم این آدرس انترنتی را برای ثبت موارد جرایم جنگی و تخطی از حقوق بشر اعلان کرده‌است:

VPRS.representations@icc-cpi.int

XS
SM
MD
LG