مأموریت حمایت قاطع: مأموریت ما در افغانستان را می‌توانیم از راه‌های مختلف اکمال کنیم

مقام‌های نیرو های مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‌گویند، برای انتقال تجهیزات‌شان به این‌کشور به‌جای پاکستان از مسیرهای دیگر هم می‌توانند استفاده کنند.

پس از آن که پاکستان بحث‌ها را در باره مسدود کردن مسیر انتقال تجهیزات نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان آغاز کرد، مأموریت حمایت قاطع هرچند در این باره صحبت نمی‌کند، اما می‌گوید آنان می‌توانند نیازهای خود در این‌کشور را از مسیر‌های مختلف تأمین کنند.

مأموریت حمایت قاطع می‌تواند نیازهای خود در افغانستان را از مسیر‌های مختلف تأمین کند.

کوون فوکنر معاون سخنگوی این مأموریت روز سه شنبه «۱۹ جدی ۱۳۹۶» در پیامی به رادیو آزادی گفت، در حالات اضطرار آنان برای دوام مأموریت خود از گزینه‌های مختلف استفاده خواهند کرد.

اما آقای فوکنر در این پیام از کدام گزینه خاص نام نگرفته‌است.

در همین حال برخی اعضای هیئت اداری ولسی جرگه نظر مشابه ارائه کرده می‌گویند، مسدود کردن راه اکمالاتی نیرو های مأموریت حمایت قاطع ناتو در بخش مبارزه کنونی در برابر تروریزم کدام تأثیر منفی نخواهد داشت.

نذیر احمدزی

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرکه روز دوشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"این برای افغانستان هیچ تأثیر منفی نخواهد داشت چون افغانستان راه‌های بدیل دارد تا ناتو از آن طریق خود را اکمال کند، اما حرف خوب این است که پاکستان از سیاست دوگانه دست بردارد و در برابر تروریزم مبارزه صادقانه کند."

این در حالی است که یک روز پیش روزنامه «نیشن» پاکستان به نقل از برخی مقام‌های وزارت خارجه آن کشور گفته‌است، اسلام‌آباد بحث‌ها در باره مسدود کردن راه اکمالاتی برای انتقال تجهیزات و مواد خوراکی نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان را آغاز کرده‌است.

اسلام‌آباد پس از آن برای این اقدام تلاش می‌کند که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در اول ماه روان میلادی در تویتر خود نوشت که امریکا در ۱۵ سال گذشته به‌گونه احمقانه برای پاکستان بیش از ۳۳ ملیارد دالر کمک کرده اما پاکستان در بدل آن امریکا را فریب داده‌است.

پس از این وزارت دفاع امریکا گفته‌است، این کشور کمک نزدیک به دو میلیارد دالری خود به پاکستان را به حالت تعلیق در آورده‌است.

به‌گفته این وزارت، امریکا نگرانی ندارد که پاکستان چه واکنش نشان خواهد داد.

  • جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری در جواب به این سؤال که آیا پاکستان راه اکمالات به روی نیرو های امریکایی را مسدود نخواهد کرد؟

او گفته‌است که آنان در این باره کدام نگرانی ندارند.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، پاکستان برخلاف تمام قوانین بین‌المللی تلاش می‌کند تا در این مسایل باج‌گیری کند.

باری عارض

باری عارض یکی از این کارشناسان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"اگر پاکستان و امریکا به راستی به چنین یک مرحله برسند که پاکستان راه را به رویش مسدود کند، اول این که امریکا یک کشور کوچک نیست و هر چیز را از قبل ارزیابی کرده و بعداً عمل می‌کند. امریکا در گذشته هم در این بخش از راه‌های مختلف استفاده کرده‌است."

این در حالیست که اخیراً فشارهای بین‌المللی به‌خصوص امریکا بالای پاکستان در بخش حمایت از تروریزم افزایش است.

به باور آقای عارض پاکستان که از لحاظ اقتصادی یک کشور ضعیف است نمی‌تواند در این بخش با امریکا زورآزمایی کند، زیرا به‌گفته وی این عملکرد پاکستان امریکا را مجبور خواهد کرد تا فشارها بالای این کشور را بیشتر سازد.

گزارش: نصرت پارسا