سامع: استخراج خودسر معادن سمنگان معدنچیان را با خطر مواجه کرده‌است

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان ابراز نگرانی دارند که استخراج غیر قانونی و خودسر معادن ذغال سنگ زنده‌گی معدنچیان و کارگران معادن را به خطر مواجه ساخته‌است.

سید محمد سامع رئیس کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که هنوز هم معادن ذغال سنگ در سمنگان به گونه خودسر و توسط زورمندان محلی استخراج می‌شود.

آقای سامع گفت، استخراج غیر فنی و خودسر معادن در سمنگان سبب شده‌است که در اثر انتشار گاز میتان و انفجارات در داخل معدن همه ساله نزدیک به ده نفر در داخل معدن ذغال سنگ دره صوف کشته شوند.

آقای سامع گفت، دولت باید به موضوع استخراج غیر فنی و خودسر معادن توجه نموده و جلو آنرا بگیرد.

سامع گفت:

"حکومت مکلفیت دارد تا جلو استخراج خودسر معادن را بگیرد، همه ساله در اثر استخراج غیر قانونی معادن، معدنچیان کشته می‌شوند و ادامه این روند حیات آنان را در معرض خطر مرگ قرار داده‌است."

با این حال صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان می‌گوید که عدم استخراج قانونی معادن به گونه فنی سبب شده‌است تا خطر مرگ برای معدنچیان در داخل صوف‌های معادن ذغال سنگ دره صوف افزایش یابد.

آقای عزیزی می‌گوید که عدم موجودیت قطعه محافظت از معادن نیز یکی از عواملی است که هنوز کندن کاری‌های خودسر صوف‌ها در معادن ذغال سنگ صورت می‌گیرند.

سخنگوی والی سمنگان می‌گوید که اکثراً صوف‌های ذغال سنگ در معادن دره صفوف بالا به گونه شخصی و توسط ساکنان محل کندن کاری می‌شوند.

آقای عزیزی گفت:

"اکثراً صوف‌های شخصی توسط ساکنان محل کندن کاری می‌شوند که حیات شمار زیادی از معدنچیان را که با وسایل لازم مجهز نیستند در معرض خطر قرار داده‌است."

مقامات محلی سمنگان از دولت مرکزی تقاضا می‌کنند که جهت محافظت از معادن و استخراج قانونی آن باید قطعه خاص پولیس محافظت از معادن در سمنگان را ایجاد کند.

گفتنی‌است که حدود دو ماه قبل در اثر انتشار گاز میتان در معدن ذغال سنگ در سمنگان ۵ تن جان های‌شان را از دست دادند.

مجیب الرحمن حبیب زی