هشدار غنی به غاصبین زمین: جلو زورگویی، چور و غصب گرفته خواهد شد

رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، غصب زمین برای حکومت قابل قبول نیست.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که روز پنجشنبه «۲۶ دلو ۱۳۹۶» در برنامه زیر نام "انکشاف نظام زمین‌داری در افغانستان" سخنرانی می‎کرد به غاصبین زمین هشدار داده گفت، جلو زورگویی، چور و غصب زمین گرفته خواهد شد.

غنی گفت با مدیریت سالم از زمین و املاک مردم دفاع خواهد شد.

رئیس جمهور غنی همچنان گفت، در حال حاضر افغانستان بیشترین محصولات زراعتی را از بیرون وارد می‎کند و از این پس زمین‎ها باید با مدیریت درست برای محصولات زراعتی استفاده شوند.

او افزود:

"افغان‎ها باید مالکیت مطمئن داشته باشند، اما تا جایداد مطمئن وجود نداشته باشد از ثروت نهفته خود استفاده کرده نخواهد توانستیم. منابع ما برای مردم ماست، نه برای یک اقلیت و نه دزدان و نه برای غاصبین. چور ختم می‎شود و هر نوع مقاومت قابل قبول نیست، این برنامه عملی شدنیست و ان‌شاءالله با موفقیت عملی می‎شود."

از سال‎ها به این‌سو در برخی نقاط افغانستان زورمندان دست به غصب زمین می‎زنند.

هرچند حکومت بارها تأکید کرده که با غاصبین زمین مبارزه صورت خواهد گرفت، اما پیش از این کمیسیون نظارت بر اعمال حکومت که از سوی ولسی جرگه تشکیل شده بود گزارش داده‎است که در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار جریب زمین در افغانستان از سوی ۱۵ هزار زورمند محلی و مقام‌های حکومتی غصب شده‎است.

وزیر عدلیه افغانستان نیز دو ماه پیش غصب زمین‎های دولتی از سوی زورمندان را یک چالش بزرگ برای حکومت خوانده گفته بود که هنوز هم زورمندان در نقاط مختلف کشور دست به غصب زمین می‎زنند.

پیشتر از این رئیس جمهور افغانستان گفته‎است، برای رسیده‎گی به قضایای غصب زمین یک محکمه خاص ایجاد خواهد شد.

در همین حال اداره اراضی افغانستان می‎گوید، در سال‎های اخیر ۴۰۰ هزار جریب زمین از غاصبین پس گرفته شده‎است.

بخشی از زمین زراعتی در افغانستان

جواد پیکار رئیس این اداره که روز پنجشنبه در برنامه "انکشاف نظام زمین‌داری در افغانستان" صحبت می‎کرد در باره تلاش‎ها برای مبارزه با غصب زمین گفت:

"زیربنای ثبت زمین بر اساس اجرای قباله و نقشه ضمانت دولت، زیربنای تکنالوژی، زیربنای حقوقی، تربیه نسل جدید و متخصصین امور زمین‌داری ساخته خواهد شد، این برنامه از تأثیرگذارترین برنامه‎های سکتور زمین در تاریخ این کشور می‎باشد که بدون شک نتایج مثبت اجتماعی و اقتصادی و نیز کاهش منازعات را به همراه خواهد داشت."

آقای پیکار همچنان می‎گوید، حکومت می‎کوشد تا با عملی کردن برنامه‎های جدید از غصب زمین جلوگیری کند.

به‌گفته وی توزیع سند ملکیت برای شهروندان یکی از این برنامه‎ها در این راستا می‎باشد.

گزارش: نظیفه محبوبی