شورشیان مخالف مسلح حکومت سوریه غوطه شرقی را ترک می‌کنند

شورشیان مخالف مسلح حکومت سوریه بر اساس یک توافق که به کمک روسیه صورت گرفته‌است منطقه شرقی غوطه را در دامنه‌های دمشق ترک کرده راه را برای رژیم سوریه باز کردند که کنترول این منطقه را به دست بگیرد.

تلویزیون سوریه دیروز جمعه خبر داد که شهر حرستا کاملاً تخلیه شده‌است.

این بخش از دامنه‌های دمشق در شرق منطقه غوطه از سال ۲۰۱۲ به این‎سو تحت تسلط گروه‎های مختلف اپوزیسیون قرار داشت. اما به اساس یک معامله که با کمک روسیه با این گروه‎ها صورت گرفت شورشیان باید امروز شنبه این منطقه را ترک می‌کردند و در پاسخ به آن روسیه یک دهلیز امن را برای خارج شدن آن‌هافراهم می‌ساخت.

حملات شدید حکومت سوریه به حمایت روسیه که در ۱۸ فبروری بر شرق غوطه آغاز شد ۹۰ درصد دامنه‎های دمشق را تحت کنترول رژیم بشار اسد قرار داد.

سوریه و متحد آن روسیه یک استراتژی را طرح کردند که تحت نام "ترک کنید یا کشته می‎شوید" یاد می‎شود.

به اساس این استراتژی قوای سوریه با کمک روسیه یک منطقه تحت تسلط شورشیان را مورد حملات شدید و محاصره قرار می‎دهند و بعد پیشنهاد باز کردن دهلیز را می‎دهند که باشنده‎گان این منطقه به‌جای دیگر کوچ کنند.

چنین یک معامله در همین ماه با گروه احرارالشام صورت گرفت که به اساس آن باشنده‎گان شرق غوطه به سمت ادلب رفتند که تحت کنترول مخالفین قرار دارد.

جنگ در غوطه شرقی

رژیم سوریه و متحد آن روسیه با همین‎گونه استراتژی در جنگ‎های خونین حلب این منطقه را تصرف کردند.

بعد از این معامله در ۲۲ مارچ گروه دیگر اپوزیسیون فیلق الرحمن هم چنین یک معامله را امضا کرده که به اساس آن ۷ هزار نفر که در نتیجه بمباردمان پیهم و محاصره به امراض گوناگون مبتلا شده بودند، منطقه را ترک کردند.

با آغاز چنین حملات نظر به گزارش‎ها صدها نفر کشته شده و هزاران تن دیگر مجبور شده‎اند که در زیر خانه‎ها پنهان شوند.

گروه حقوق بشر سوریه می‎گوید که در این‎جا حد اقل ۱۶۰۰ فرد ملکی جان داده‎اند.

سازمان ملل متحد می‎گوید که در دو هفته گذشته بیش از۵۰ هزار نفر از مناطق تحت محاصره شرقی غوطه فرار کرده‎اند.

کشته شدن صدها فرد ملکی در بمباردمان یک ماه اخیر صدای جامعه بین‎المللی را بلند کرده و آن‎ها در ملل متحد این عمل را محکوم نموده‎اند.

کوشش‎های غرب برای آتش‎بس به منظور حفظ حیات افراد ملکی هیچ‎گاه بجایی نرسید.