کمیسیون انتخابات تاریخ جدید برگزاری انتخابات ولسی جرگه را اعلام کرد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال روان خورشیدی برگزار خواهد شد.

سید حفیظ الله هاشمی یک عضو این کمیسیون روز جمعه به رادیو آزادی گفت، این تقویم واقعی و غیر قابل تغییر است.

سید حفیظ الله هاشمی عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی می‌گوید:

"یک تیم تخنیکی بالای تقویم جدید انتخابات کار را آغاز کردند تا یک تقویم عملی و غیر قابل تغییر باشد و کمیسیون هم آنرا تأیید کرد و فیصلۀ که ما بر اساس تقویم جدید کردیم، به تاریخ ۲۸ میزان انتخابات را برگزار خواهیم کرد."

آقای هاشمی هم‌چنان گفت، آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری انتخابات روی دست گرفته شده‌اند.

وی افزود که به تاریخ ۲۵ حمل روند ثبت نام رأی دهندگان را نیز آغاز می‌کنند و پروسه استخدام نهایی شده‌است.

پیش از این ۱۶ سرطان سال روان خورشیدی زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‌ها ولسوالی‌ها تعیین شده بود.

در حالی تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها تغییر می‌کند که رهبران حکومت وحدت ملی مکرراً تأکید کرده‌اند، انتخابات پیشرو در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

جامعه جهانی، اکثریت احزاب و چهره‌های سیاسی افغان، نهاد‌های ناظر انتخاباتی در افغانستان روی برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در زمان تعیین شده آن تأکید کرده‌اند.

جان بس سفیر امریکا در کابل

چندی پیش جان بس سفیر امریکا در کابل در یک مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود با حمایت و کمک‌های که با حکومت افغانستان صورت گرفته‎است، انتخابات این کشور باید به وقت آن برگزار گردد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز گفته‌است تجدید نظر در تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها پذیرفتنی نیست و مسئولان این کمیسیون باید در برابر این فیصله‌شان پاسخگو باشند.

بر اساس قانون اساسی، کار نماینده‌های فعلی ولسی جرگه افغانستان در بهار ۱۳۹۴ پایان یافت اما آنان طی فرمان رئیس جمهور به کار‌ شان ادامه دادند.

در همین حال یوسف رشید رئیس اجرائیه‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان"فیفا "می‌گوید تأخیر روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها غیر موجه و قابل قبول برای آنان نیست.

یوسف رشید رئیس اجرائیه‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی گفت:

"واقعاً ما از این‌که تقویم انتخابات تغییر کرد قانع نیستم، چرا مراحل عملیاتی آغاز نشده و تأخیر بوجود آمد و اگر دلایل قانع کننده می‌بود استقبال می‌کردیم و این تأخیر تأثیر مستقیم بالای انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌گذارد."

وی افزود، این تغییر، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را هم متأثر خواهد کرد که به گفته وی، سبب پدید آمدن چالش‌ها و بحران‌های سیاسی در کشور خواهد شد.

نورالله شایان