بصیر سالنگی: وضعیت در فراه به حالت عادی برگشته‌است

والی فراه می‌گوید، وضعیت امنیتی در شهر فراه به حالت عادی برگشته‌است.

بصیر سالنگی در مصاحبه با رادیو آزادی هم‌چنان می‌گوید، حدود یک هزار تن از اعضای گروه طالبان در حمله به شهر فراه سهیم بودند که با کشته شدن ۳۰۰ عضو این گروه، حالا شهر فراه حالت عادی به خود گرفته‌است.

آقای سالنگی در باره تلفات نیرو‌های امنیتی، وضعیت صحی آمر امنیت و برخی موارد دیگر نیز صحبت کرده‌است.

بیشتر در این مصاحبه بشنوید که نصرت پارسا خبرنگار رادیو آزادی انجام داده‌است ...

Your browser doesn’t support HTML5

والی فراه: وضعیت امنیتی در شهر فراه به حالت عادی برگشته‌است

  • معلومات قبلی:

عبدالبصیر سالنگی والی فراه می‌گوید، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان طالبان را از شهر فراه عقب رانده‌اند.

آقای سالنگی صبح امروز در گفتگو با رادیو آزادی بیشتر گفت:

"کاملاً طالبان شکست خوردند. جسدهای طالبان در شهر فراه باقی ماندند، شهر فراه را رها کردند. جاهای کلیدی را به هیچ صورت گرفته نتوانستند. شهر فراه آزاد است."

عبدالبصیر سالنگی والی فراه

طالبان ناوقت دوشنبه حمله‌های گسترده را بر شهر فراه آغاز کردند.

نیروهای ویژه افغان از کندهار و هرات به فراه رسیدند و طیاره‌های ایالات متحده نیز در حمایت از آنان مواضع طالبان را بمباران کردند.

هنوز از رقم دقیق تلفات گزارشی در دست نیست.

  • معلومات قبلی

مقام‌های افغان و امریکایی می‌گویند، مرکز فراه در کنترول حکومت افغانستان است و برای عقب زدن حملات اخیر طالبان نیروهای تازه نفس به منطقه رسیده‌اند.

سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، جنگ و درگیری در شمال و غرب شهر فراه ادامه دارد.

جنرال محمد رادمنش دیشب به رادیو آزادی گفت، نیروهای اردوی ملی، کماندو و قوای خاص در شهر فراه جابه‌جا شده و سرگرم دفع تهدیدها از سوی جنگجویان مخالف می‌باشند.

به‌گفته جنرال رادمنش قوای هوایی هم مواضع جنگجویان را نشانه گرفته، نیروهای امنیتی و دفاعی در اطراف ساختمان‌های محبس، مرکز ولایت و سایر مناطق مهم جابه‌جا شده‌اند.

Your browser doesn’t support HTML5

وضعیت در فراه از چه قرار است؟

مأموریت حمایت قاطع هم در حساب تویتر خود نوشته که شهر فراه در کنترول حکومت افغانستان بوده و قوای هوایی امریکا به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، مواضع جنگجویان طالبان را هدف قرار می‌دهد.

همزمان با این، نشست سرقوماندانی اعلی به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام دیروز در ارگ برگزار شد و وضعیت امنیتی فراه یکی از بحث‌های مهم آن را تشکیل می‌داد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت، در این نشست روی وضعیت تازۀ امنیتی فراه بحث شد و در این جلسه رئیس جمهور برای رفع تهدیدهای موجود به ادارات ذیربط دستور داده، آن‌ها را رهنمایی نمود.

شاه حسین مرتضوی نگرانی‌ها در مورد سقوط ولایت فراه به دست مخالفین را رد کرد.

شاه حسین مرتضوی

​او گفت:

"ولایت فراه هرگز سقوط نخواهد کرد، با رسیدن نیروها، تهدیدات برطرف شده و وضعیت فعلاً قابل مدیریت است. به دشمن تلفات سنگین وارد شده و نیروها از نقاط مختلف به محل رسیده‌اند. جای نگرانی نیست."

جنرال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان هم تأکید می‌کند که شهر فراه سقوط نخواهد کرد، اما گفت که حمله بر مرکز شهر فراه کار جنگجویان عادی نبوده، بلکه در رأس آن استخبارات منطقه قرار دارد.

محمد رادمنش

جنرال رادمنش افزود:

"این کار افراد ساده و عادی نیست، متأسفانه جنگجویان مخالف از بیرون کشور ما، با متخصصین که آن‌ها در جنگ تجربه دارند، مردم را در داخل شهر فراه به تهدید روبه‌رو کردند."

هرچند سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع از کدام کشور نام نگرفت، ولی تحلیلگران افغان می‌گویند، حکومت می‌داند که در ناآرامی‌های فراه دست چه کسی دخیل است.

اما به‌گفته آن‌ها، مقام‌های افغان به‌خاطر مجبوریت‌های که دارند، نمی‌توانند موقف روشن اختیار کنند.

جنگجویان مخالف شام روز دوشنبه حملات‌شان را بر مرکز شهر فراه آغاز کرده و دیروز تا شام به تصرف مناطق پرداختند.

شهر فراه یگانه مرکز ولایتی است که پس از عملیات بهاری طالبان به نام "الخندق" مورد تهدید بزرگ قرار گرفته‌است.