مقامات: ده‌ها مکتب در ولایت سمنگان فاقد تعمیر اند

اعضای شورای ولایتی سمنگان می‌گویند که در بیش از ۶۰ مکتب اناث و ذکور متعلمین در زیر خیمه‌ها و هوای سوزان درس می‌خوانند.

حاجی راز محمد رئیس شورای ولایتی سمنگان در صحبت با رادیو آزادی با آن که می‌گوید به دلیل امنیت نسبی در سمنگان هیچ مکتب بسته وجود ندارد، اما ابراز نگرانی می‌کند که تا هنوز ده‌ها مکتب در این ولایت تعمیر ندارد.

رئیس شورای ولایتی سمنگان در رابطه گفت:

" در مرکز و ولسوالی‌های سمنگان ۶۰ باب مکتب تعمیر ندارند و اطفال در زیر خیمه‌ها درس می خوانند، دولت به این مسئله باید توجه جدی داشته باشد و به موقع برایش رسیده‌گی کند."

رئیس شورای ولایتی سمنگان می‌گوید که به دلیل حاکمیت عرف ناپسند هنوز هم در بعضی از ولسوالی‌ها والدین دختران جوان‌شان را به ادامه تعلیم در مکاتب اجازه نمی‌دهند و هم‌چنان در شماری از ولسوالی‌ها استادان مسلکی در مکاتب وجود ندارد.

با این حال سخنگوی والی سمنگان نیز نبود تعمیر برای مکاتب در این ولایت را تأیید نموده و می‌گویند که به منظور حل این مشکل پیشنهاداتی به حکومت مرکزی داشته‌اند و آرزو دارند که هر چه زودتر در راستای اعمار تعمیر به مکاتب در سمنگان اقداماتی صورت گیرد.

صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان می‌گوید که شمار مکاتب فاقد ساختمان بیشتر از آن است که اعضای شورای ولایتی سمنگان ادعا می‌کنند.

وی در رابطه گفت:

" تعداد مکاتب فاقد ساختمان بیشتر از آن است که گفته شده، اما در سال روان قرار است برای ۱۵ باب مکتب تعمیر ساخته شود و ما در تلاش حل این مشکل هستیم و برای مرکز پیشنهادات مکرر فرستاده‌ایم."

با این حال شماری از متعلمین در سمنگان می‌گویند، در کنار نبود تعمیر برای مکاتب از عمده‌ترین مشکل دیگر‌شان عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی در ساحاتی است که آنان مصروف فراگیری تعلیمات ابتدایی و ثانوی خود هستند.

رخسار و ثریا شاگردان لیسه نسوان بی‌بی فاطمه الزهرا شهر ایبک در رابطه می‌گویند:

" نام من رخسار است، در مکاتب سمنگان اول این‌که صنف‌ها زیر خیمه است و دوم این‌که آب آشامیدنی هیچ وجود ندارد. آب که هم شاگردان استفاده می‌کنند کاملاً غیر صحی است. مشکل آب ما باید حل شود."

" ثریا هستم، هم در مکتب ما و هم در دیگر مکاتب شهر ایبک شاگردان آب آشامیدنی ندارند، دولت هم هیچ توجهی به این مسئله نکرده، آب که ما استفاده می‌کنیم آب صحی نیست و همه را مریض می‌سازد."

این در حالیست که در ولایات همجوار سمنگان در بلخ، سرپل و بغلان نیز مسئولان ادارات معارف شکایت دارند که ده‌ها باب مکتب فاقد ساختمان بوده و شاگردان در زیر خیمه‌ها سرگرم کسب تعلیم هستند.

مجیب الرحمن حبیب زی، سمنگان