لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

«52 درصد مکاتب ولایت تخار، تعمیر ندارد»


تخار یکی از ولایات شمال شرقی افغانستان است که نسبت به دیگر ولایات علاقمندی باشنده گان این ولایت به معارف بیشتر است.

در حالی که امسال هزاران شاگرد جدیدالشمول بر تعداد شاگردان در ولایت تخار افزوده است، اما 52 درصد مکاتب درین ولایت فاقد تعمیر بوده و شاگردان در فضاى باز و حتى زیر درختان و آفتاب سوزان تدریس می شوند.

مسوولان معارف ولایت تخار می گویند، که بیش از 350 هزار شاگرد به شمول پسر و دختر در سال جدید تعلیمى، راهى مکاتب شده اند که آنان را بیش از 8000 استادان تدریس می نمایند.

همچنان هزاران شاگرد جدیدالشمول نیز بر آنها افزوده شده است که این خود نمایانگر علاقمندی مردم به تعلیم و تربیه می باشد.

عبدالقادر افغان رئیس معارف تخار در مصاحبه به رادیو آزادی گفت، که 48 درصد مکاتب در مرکز و 16 ولسوالی این ولایت تعمیر دارد، اما 52 درصد باب آن تعمیر ندارد و شاگردان در فضاى باز و زیر خیمه ها و محلات نامناسب تدریس می شوند:

« 48 درصد مکاتب تخار تعمیر دارد و 52 درصد مکاتب به تعمیر نیاز دارد در سطح ولایت تخار در میان این 52 درصد مکاتب برخی شان در زمان حکومت های قبلی ساخته شده اند که فعلاً قابل استفاده نیستند و برخی شان مکاتب تازه تاسیس شده در ولسوالی ها و مرکز است که اکثر شاگردان آن در زیر خمیه، درختان و خس کپه ها درس می خوانند. »

وى افزود که سال های گذشته، تنها مردم شهر نشین به معارف علاقه داشتند اما در این چند سال اخیر علاقمندی باشنده گان دهات به معارف بیشتر شده است.

آقای افغان می گوید که کمبود کتب درسی یکی از مشکلات عمده در این ولایت می باشد. وی علاوه کرده، که وزارت معارف وعده نموده 20 کانتینر کتب درسی را به این ولایت انتقال بدهد که با انتقال آن، به شاگردان کتب درسی توزیع خواهد شد:

« مشکلات کتب در سراسر ولایت تخار است و یک مشکل حاد است و شاگردان اکثر مکاتب کتب درسی کافی ندارند و به اساس درخواستی های پیهم از ریاست معارف به وزارت معارف فرستاده شده است، فعلاً وزارت مربوط وعده نموده است که 20 کانتینر کتب درسی را به ولایت تخار انتقال میدهد ولی تاهنوز نرسیده است. »

رئیس معارف ولایت تخار به رادیو آزادی گفت که فعلاً در شماری از ولسوالی های این ولایت سروی را آغاز کرده اند که بعد از بررسی سروی پلان دارد که در سال آینده تعلیمی، در برخی از مناطق تالقان به اساس تقاضای مکرر مردم مکاتب زبان ازبکی را نیز ایجاد کند:

« تلاش داریم که امسال آمده گی لازم را بگیرم و در سال آینده اگر مه هم اینجا بودم در ولایت تخار در یکی دو مکاتب به زبان ازبکی در مناطق ازبک نشین ایجاد خواهد کردیم. اگر این کار را کردیم در قدم اول قانون اساسی را ما خود ما تطبیق کرده ایم و دیگر اینکه آرزو های مردم خود را برآورده کرده باشیم منحیث یک فرزند افغان. »

بگفته مسوولان معارف تخار، پلان دارند مدارس دینی که در این ولایت وجود دارد از لحاظ کمیت و کیفیت توسعه بدهند و همچنان برای مدارس دینی کتابخانه های مجهز هم می سازند تا شاگردان به مشکلات مُمد درسی رو برو نشوند.


گزارشگر: اجمل آرین، تخار
XS
SM
MD
LG