وزارت دفاع افغانستان: مخالفان مسلح عامل اصلی افزایش تلفات ملکی اند

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به انتقاد‌ها مبنی بر بی‌توجهی به جان غیر نظامیان می‌گوید، مخالفان مسلح دولت عامل اصلی وارد کردن تلفات به غیر نظامیان اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت مخالفان مسلح غیر نظامیان را به یک هدف جنگی مبدل کرده‌اند اما برعکس قوای مسلح افغان همواره تلاش کرده تا به افراد ملکی در جنگ زیان نرسد.

محمد رادمنش

وی گفت:

"ما در تمام حملات از وسایل دقیق و پیشرفته کار می‌گیریم تا دشمن هدف قرار گیرد نه مردم، عاملین اساسی کشتار و تلفات ملکی گروه‌های دشت افگن است، ما به تمام سربازان وظیفه دادیم و جداً رعایت می کنیم که به هیچ فرد ملکی در جریان جنگ و عملیات آسیب نرسد."

این در حالیست که گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی به تاز‌ه‌گی گفته‌است، استراتژی حکومت برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان ناکام است.

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که تنها در شش ماه گذشته در نتیجه حملات تروریستی بر ادارات ملکی ننگرهار و حملات هوایی نیروهای امنیتی حدود ۷۰۰ فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس یافته این نهاد، بیشترین تلفات افراد ملکی را حملات انتحاری گروه‌های تروریستی و بمباردمان‌های نیروهای امنیتی و خارجی در کشور داشته‌اند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان نیز اخیراً در صفحه فیسبوک‌اش نوشت که در سه ماه اخیر ننگرهار شاهد ۳۲ حمله انتحاری و انفجاری بوده‌است که در نتیجه آن ۶۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

این در حالیست که روز جمعه شهر گردیز مرکز پکتیا گواه یک حمله خونین انتحاری بود که در آن به شمول زنان و اطفال، ۳۴ نفر کشته و ۸۱ نفر دیگر مجروح شدند.

هم‌چنان در یک هفته اخیر دو حمله تروریستی بر ادارات امور مهاجرین و صحت عامه ننگرهار انجام شده که در آن ده‌ها غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

در همین حال شماری از کارشناسان امنیتی سخنان برخی مسئولان وزارت دفاع را به باد انتقاد می‌گیرند و می‌گویند حکومت ضمن این‌که باید به غیر نظامیان تلفات وارد نکند، منحیث یک دولت پاسخگو باید به مخالفان نیز اجازه ندهد.

محمدا گل مجاهد یکی از این کارشناسان چنین گفت:

"حکومت، طالب، داعش و سایر گروه‌های تروریستی به غیر نظامیان رحم نمی‌کنند، قربانی اصلی جنگ افراد ملکی اند، حملات هوایی هم کورکورانه صورت می‌گیرد و تروریستان نیز مردم را هدف قرار می‌دهند."

به گفته وی، افزایش تلفات ملکی سبب فقر، مهاجرت و ایجاد نفرت مردم در برابر حکومت می‌شود.

وی تأکید دارد که باید طرف‌های درگیر اصول جنگ را مراعات کنند و شورای امنیت ملل متحد نیز عاملان کشتار غیر نظامیان را تحت فشار قرار دهد.

نورالله شایان