کمیسیون انتخابات استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات ولسی جرگه را رد کرد

در حالی‌که برخی از احزاب سیاسی مطرح در کشور بر استفاده سیستم بایومتریک در انتخابات آینده ولسی جرگه تأکید ورزیده‌اند، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلان کرد که از این سیستم در انتخابات پیشرو استفاده نخواهد شد.

سید حفیظ‌الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه «۱۷ اسد ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که کمبود وقت و تجهیزات، عامل عمده آن است.

وی هم‌چنان گفت که از سیستم بایومتریک در انتخابات آینده ریاست جمهوری استفاده خواهد شد.

سید حفیظ الله هاشمی

وی افزود:

"با توجه به این‌که کمیسیون در جریان کار‌های عملیاتی انتخابات ولسی جرگه قرار دارد و صرف ۷۰ روز دیگر به برگزاری انتخابات پیشرو باقی مانده از همینرو تدارک و تطبیق سیستم بایومتریک را مقدور نمی‌داند، اما کمیسیون فیصله نمود تا استفاده از تکنالوژی در انتخابات ریاست جمهوری صورت گیرد."

این اظهارات پس از آن ابراز می‌شوند که سلسلۀ جلسات مشترک سه جانبه حکومت، کمیسیون انتخابات و شماری از احزاب سیاسی با جمع‌بندی هفت فقره توسط معاون دوم رئیس جمهور روز دوشنبه پایان یافت.

در این جمع‌بندی سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور گفتگو با احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در خصوص انتخابات را مهم خوانده، مداخله در امور انتخابات را از سوی هر جناح غیر قابل قبول خواند و هم‌چنان به برگزاری انتخابات به گونه شفاف و در زمان معین آن تأکید کرده‌است.

اما در یکی از فقره‌ها گفته شده‌است که در بارۀ طرح بایومتریک هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ تخنیکی در مورد پیشنهاد کمپنی مربوطه اطمینان وجود ندارد.

این جلسات پس از آن آغاز شد که برخی از احزاب سیاسی مطرح در کشور مکرراً خواستار تغییر سیستم انتخابات، دادن نقش نظارتی از تمام پروسه‌های انتخاباتی به احزاب سیاسی و انجام پروسۀ انتخابات به سیستم بایومتریک تأکید ورزیده‌اند.

حزب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی، شورای حراست و ثبات، حزب جنبش اسلامی، حزب وحدت اسلامی و حزب محاذ ملی خواستار این تغییرات اند.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان سال جاری و ریاست جمهوری و شورای ولایتی در ۳۱ حمل سال آینده خورشیدی برگزار شوند.

در همین حال برخی از احزاب سیاسی این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات را غیر مسئولانه می‌خواند.

بشیر احمد ته‌ینج

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان چنین گفت:

"کمیسیون مستقل انتخابات در این رابطه غیر مسئولانه جواب داده هم از نظر تخنیکی و هم از نظر زمانی، تا انتخابات ۲۸ میزان سیستم بایومتریک عملی است."

آقای ته‌ینج ابراز امیدواری کرد تا در این باره بازنگری شود در غیر آن به‌گفته وی آنان اجازه انتخابات پُر تقلب را در ۳۴ ولایت نخواهند داد.

اما یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا هرچند استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات پیشرو را یک امر معقول می‌داند، اما از نظر تخنیکی، مالی، ظرفیتی و عملی‌سازی این عمل را زمانگیر می‌خواند.

به‌گفته وی، اگر شتاب‌زده از این سیستم استفاده شود، عواقب ناگوار در پی خواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان