زلمی خلیل‌زاد در مورد پروسه صلح افغانستان به رهبری ناتو معلومات می‌دهد

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان

نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، امروز در شهر بروکسل در مورد تلاش‌های صلح، به رهبری پیمان ناتو معلومات خواهد داد.

بر اساس یک اعلامیه ناتو که دیروز نشر شد، زلمی خلیل‌زاد با ینس ستولتنبرگ سرمنشی این پیمان نیز ملاقات می‌کند و در این ملاقات روی نقش آقای خلیل‌زاد در تلاش‌های صلح افغانستان نیز بحث خواهد شد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان هم‌چنان در شورای اتلانتیک شمالی نیز سخنرانی خواهد کرد.

آقای خلیل‌زاد روز دوشنبه در ترکمنستان با رشید مردوف وزیر خارجه این کشور ملاقات نموده، در مورد همکاری ترکمنستان در پروسه صلح افغانستان صحبت کرد.

بیشتر در این باره: زلمی خلیل‌زاد در مورد صلح افغانستان با مقامات ترکمنستان گفتگو می‌کند

زلمی خلیل‌زاد از طریق تویتر نوشته‌است که قبل از این، وی در ازبکستان با شوکت میر ضیایف رئیس جمهور و عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه این کشور نیز ملاقات کرده و روی همکاری کشورهای منطقه در پروسه صلح افغانستان گفتگو کرده‌است.

به گفته آقای خلیل‌زاد، قبل از آن وی برای مدت کوتاه در مسکو و پیشتر از آن در اسلام آباد بوده‌است.

زلمی خلیل‌زاد یازده روز قبل (دوم دسمبر) سومین دور مسافرتش را به افغانستان و کشورهای منطقه آغاز کرد. او بعد از بلجیم به امارات متحدۀ عربی و قطر نیز خواهد رفت.

برخی تحلیلگران تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد را مهم خوانده، اما می‌گویند که هدف اصلی تا هنوز بدست نیامده‌است.

محمد شفیق امین یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"آقای خلیل‌زاد توانسته‌است که در مأموریت خود یک اجماع را به سطح افغانستان بوجود بیاورد، هم‌چنان یک اجماع نسبی به سطح منطقه در رابطه به صلح هم ایجاد شده‌است که نقش آقای خلیل‌زاد در آن برازنده‌است. اما چیزی که تا هنوز بدست نیامده اینست که طالبان هنوز آماده نشده‌اند که با حکومت افغانستان مستقیماً وارد مذاکره شوند. در این اواخر آقای خلیل‌زاد تلاش می‌کند وسایلی فشار را تهیه کند تا از طریق آن طالبان به گونه مستقیم با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند."

طالبان بارها تأکید کرده‌اند که می‌خواهند با ایالات متحدۀ امریکا بطور مستقیم مذاکره کنند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان با تأکید بر پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها در جریان دور دوم مسافرتش اظهار امیدواری کرد که الی ماه اپریل سال آینده میلادی با طالبان یک توافق صلح حاصل شود.