لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

زلمی خلیل‌زاد در مورد صلح افغانستان با مقامات ترکمنستان گفتگو می‌کند


زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

در ادامه سفرهای زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، او اکنون وارد ترکمنستان شده‌است.

آقای خلیل‌زاد در صفحه تویترش نوشته که می‌خواهد با وزیر خارجه و سایر مقام‌های این‌کشور در مورد صلح افغانستان گفتگو کند.

پیش از این در تاشکند، ادامه تلاش‌های صلح، ساختن خط آهن و شاهراه و توسعه مرکز بین‌المللی کارگو در نزدیک مرز افغانستان، از مهم ترین مسایل مورد بحث در دیدار زلمی خلیل‌زاد با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان بود.

دو جانب بیشتر تمرکز به حل صلح آمیز بحران افغانستان داشتند و گفتند که ساختارهای بیشتر زیربنایی، به این پروسه کمک می‌کند.

به گزارش رسانه‌های دولتی ازبکستان، رئیس جمهور این کشور با زلمی خلیل‌زاد روی ساختن خط ریل از مزارشریف تا هرات و شاهراه انتقالاتی از منطقه سرخان ازبکستان تا شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان گفتگو کرده‌است.

در این بحث‌ها که لیزا کورتیس، معاون دستیار دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و مدیر ارشد امور آسیای جنوبی و آسیای میانه در شورای امنیت ملی امریکا نیز حضور داشت، روی توسعه مرکز بین‌المللی کارگو در شهر ترمز ازبکستان تأکید شد.

این مرکز که در نزدیکی مرز افغانستان واقع شده، به هدف توسعه تجارت و ترانزیت میان دو کشور ایجاد شده‌است.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان
شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان

رئیس جمهور ازبکستان و نماینده امریکا برای صلح افغانستان هم‌چنان گفته‌اند که به همکاری نزدیک تمامی اعضای جامعه بین‌المللی در پروسه گفتگوهای صلح افغانستان، تحت رهبری افغان‌ها نیاز است.

میرضیایف و خلیل‌زاد به فراهم سازی همکاری های عملی و پروژه‌های اقتصادی جهت موفقیت پروسه صلح تأکید کرده‌اند.

ازبکستان در دوره ریاست جمهوری شوکت میرضیایف، چندین مرتبه روی آمادگی این کشور برای تلاش‌های صلح افغانستان تأکید کرده‌است.

در ماه حمل امسال، تاشکند میزبان یک نشست بین‌المللی بود که در آن مقام‌های افغان از جانب ازبکستان اطمینان همکاری دریافت کردند.

همزمان با تأکید تاشکند روی ایجاد پروژه‌های زیربنایی در افغانستان که از عناصر مهم تلاش‌های صلح دانسته شده، وزیر خارجه پاکستان نقش کشور‌های منطقه را برای صلح افغانستان مهم می‌داند.

شاه محمود قریشی که قرار است به زودی از کابل دیدن کند، در سخنرانی اخیرش به پارلمان پاکستان گفت: تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد برای پروسه صلح افغانستان مؤثر است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

وی افزود:

"امریکا برای نظارت از تمامی پروسه زلمی خلیل‌زاد را گماشته است. او سه بار به پاکستان آمده و برای پیشبرد این پروسه، ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم و آقای خلیل‌زاد با ما مشوره می‌کند. این یک تلاش منطقه‌ای است و ما خواهان همکاری کشورهای منطقه استیم. مثلاً ما به همکاری تاجکستان، ازبکستان، ایران، چین و همه این‌ها نیازمند استیم."

ایالات متحده با تعیین زلمی خلیل‌زاد به حیث نماینده برای صلح افغانستان تلاش‌ها را در این پروسه افزایش داده‌است.

آقای خلیل‌زاد این دور سفرش را از دوم دسمبر از پاکستان آغاز کرد و انتظار می‌رود سلسله دیدارهای او از کشورهای مختلف تا بیستم همین ماه ادامه یابد.

برخی از رسانه‌های غربی تحلیل می‌کنند که تلاش‌های زلمی خلیل‌‎زاد تا هنوز نتیجه محسوس و عملی نداشته اما آقای خلیل‌زاد برای رسیدن به یک توافق صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه حمل، خوشبینی خیلی زیاد دارد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG