کلکانی: فشارها بر پاکستان بخاطر حاضر کردن طالبان به مذاکره باید بیشتر شود

آرشیف،داوود کلکانی معاون کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان

کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان می‌گوید باید فشارها بر پاکستان بخاطر حاضر کردن طالبان برای مذاکره با حکومت افغانستان بیشتر شود.

داوودکلکانی معاون این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که امریکا و برخی دیگر کشور های منطقه طالبان را بزرگ نشان دادند و به همین علت این گروه حاضر به مذاکره با حکومت نیست.

کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه پاکستان را در مسئله صلح افغانستان به دو روی متهم کرده و می‌گوید باید فشارها بر آن کشور بخاطر حاضر نشدن طالبان برای مذاکره با حکومت افغانستان بیشتر شود.

داوود کلکانی معاون این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، امریکا و برخی دیگر کشورها چون پاکستان، روسیه و ایران با راه اندازی نشست‌های مختلف با طالبان آن گروه را بزرگ جلوه دادند و به همین علت اکنون حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نیستند.

وی گفت:

"به نظر من فشار بر پاکستان و دیپلوماسی فعال با روسیه، ایران، سعودی و امارات متحده طالبان را وادار به صلح با حکومت افغانستان کرده می‌تواند بدبختانه خلیل‌زاد و برخی کشور ها مانند پاکستان؛ روسیه و ایران با طالبان نشست داشتند آنان را بزرگ ساختند و اکنون آنان فکر می‌کنند بدون گفتگو با حکومت افغانستان هم می‌توانند موفقیت‌های بدست آورند.

آقای کلکانی می‌گوید در گذشته طالبان با افراد عادی حکومت هم حاضر به مذاکره بودند.

اما طالبان همواره حکومت افغانستان را دست نشانده عنوان کرده و گفته‌اند با حکومت نه بلکه با امریکا در مورد صلح گفتگو می‌کنند.

به تاریخ ۱۸ ماه دسمبر در ابوظبی مرکز امارات متحدۀ عربی، طالبان با نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان، امارات متحده، پاکستان و عربستان سعودی در پیوند به صلح دیدار داشتند اما از ملاقات با هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان خودداری کردند.

آرزو می‌رفت تا در نشست عربستان سعودی به هدف صلح افغانستان که قرار بود در همین ماه میلادی روان در شهر جده برگزار گردد هر دو جانب با هم روبرو شوند اما طالبان از برگزاری این نشست ابراز بی‌خبری کرده و در مورد برگزاری و عدم برگزاری این نشست هم معلومات تازه در دست نیست.

شورای عالی صلح افغانستان در مورد راه اندازی نشست جده خبر داده و آنرا ادامه نشست ابوظبی خوانده بود.

از سوی دیگر پاکستان هم که توسط افغانستان به حمایت از طالبان متهم است چندین بار این تعهد را نموده که طالبان را با حکومت افغانستان به میز مذاکره حاضر می‌کند اما این کشور هم به تعهداتش در زمینه کوتاه آمده‌است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در سفر اخیرش به کابل این تعهد را دوباره تکرار کرده بود.

آرشیف، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

از سوی هم مشتاق رحیم یکی از آگاهان امور بین‌الملل نیز برای نشستن طالبان در میز مذاکره با حکومت افغانستان فشار بر پاکستان را مهم می‌خواند.

وی می‌گوید:

"حکومت امریکا و جامعه جهانی باید یک بار دیگر فشار بر پاکستان را بیشتر سازند چون دیده می‏شود که امریکا با آنان در حال تفاهم است این در حالیست که پاکستان همواره تلاش کرده‌است تا در صلح افغانستان نقشی را ایفا نماید که به خواست خود شان باشد اما این قابل قبول حکومت افغانستان و مردم آن نیست."

آقای رحیم روی همآهنگی میان کابل و واشنگتن در رابطه به تلاش‌های صلح نیز تأکید کرد.

تلاش‌های صلح افغانستان که امیدوار کننده و گاهی هم ناامید کننده بوده در این اواخر شدت یافته است اما مردم جنگ زده این کشور انگشت شماری دارند که طرف‌های درگیر جنگ چه زمانی با هم نشسته و خبر صلح دایمی را به آنان می‌رسانند.

آرزو غیاثی