حمدالله محب موقف اعتراضی‌اش علیه تلاش‌های صلح امریکا را نرمتر ساخت

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

حمد االله محب مشاور امنیت ملی افغانستان موقف اعتراضی خود علیه تلاش‌های صلح امریکا در افغانستان را نرمتر ساخته‌است.

او اکنون می‌گوید که افغان‌ها خواهان صلح دایمی و واقعی در افغانستان می‌باشند و شرکای بین‌المللی افغانستان هم که در این کشور سرمایه گذاری کرده‌اند عین خواست را دارند.

مشاور امنیت ملی افغانستان در تویتر خود نوشته است: "حکومت و مردم افغانستان ارزش روابط با امریکا را درک می‌کنند ومخصوصاً از کمک‌های امریکا به قوای امنیتی افغانستان سپاس‌گزار می‌باشند."

اما آقای محب روز ۱۴ مارچ در یک نشست خبری در سفارت افغانستان در واشنگتن گفته بود که مذاکرات امریکا با طالبان برای صلح افغانستان یک راه مناسب نیست و در مورد مشروعیت حکومت افغانستان سؤال ایجاد می‌کند.

او افزوده بود که طالبان نه خواست مذاکره با حکومت افغانستان دارند و نه ضرورت آنرا حس می‌کنند و این‌که آن‌ها می‌خواهند مستقیماً با امریکا مذاکره کنند، در حقیقت در جستجوی مشروعیت برای خود می‌باشند.

این سخنان مشاور امنیت ملی افغانستان در واشنگتن با واکنش مثبت روبرو نشد.

در عصر همان روزی که آقای محب بالای کارهای زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان انتقاد کرد و ادعا نمود که آقای خلیل‌زاد گویا در عقب پرده کدام نیت دیگر دارد، رابرت پلادینو سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت، دیوید هیل معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور با آقای محب ملاقات کرده و عدم رضایت حکومت امریکا را در رابطه با سخنان‌اش به وی ابراز کرده‌است.

رابرت پلادینو به خبرنگاران در واشنگتن اظهار داشت:

"ما در رابطه با تمام مسایل مربوط به صلح افغانستان با رئیس جمهور اشرف غنی، رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله و با دیگر مقامات بلند رتبه حکومت افغانستان از نزدیک مشوره می‌کنیم. زلمی خلیل‌زاد در هر سفر پلان شده خود در رابطه با صلح به دست آوردن موقع برای دادن معلومات و شریک ساختن جزئیات به کابل رفته است."

به گفته سحنگوی وزارت خارجه امریکا، خلیل‌زاد بطور مکرر با رئیس جمهور اشرف غنی صحبت می‌کند و سفیر امریکا در کابل هم هر روز در این رابطه با رهبران حکومت افغانستان در تماس است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

آقای خلیل‌زاد دور اخیر مذاکرات‌اش با طالبان را در قطر در ۲۵ فبروری شروع و در ۱۳ مارچپایان داد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که آقای خلیل‌زاد هم اکنون در واشنگتن است و در مورد کار خود مشوره را شروع کرده.

آقای پلادینو از دادن جزئیات در این مورد خود داری کرد ولی گفت که موافقه صلح بعد از تفاهم در مورد تمام مسایل صورت می‌گیرد.

طالبان تا حال به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان حاضر نشده‌اند، اما حکومت امریکا گفته است هیچ موافقت صلح را قبل از آن‌که طالبان به مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند، قبول نخواهد کرد.