مقامات و کارشناسان: ایجاد اداره مؤقت به معنی از بین رفتن نظام است

آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

هئیت اداری مشرانوجرگه می‌گوید، مردم افغانستان از ایجاد اداره‌های مؤقت در این کشور تجربه تلخ دارند و حاضر نیستند نظام کنونی را از دست داده و به عقب بازگشت کنند.

آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز یکشنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی گفت، مردم عام، سیاسیون و مقام‌های حکومتی نباید از بهر ایجاد اداره مؤقت حکومت ‌شانرا از میان ببرند و بی‌ثبات سازند.

وی گفت:

"نباید افغان‌ها یک نظام ساخته شده را از میان ببرند، زمانی‌که اداره مؤقت ایجاد می‌گردد به این معناست که هر چیزی از میان می‌رود، کشورهای همسایه در افغانستان از بهر منافع خود شان از چنین اداره حمایت می‌کنند، هیچ افغان نمی‌خواهد که اداره مؤقت به میان آید."

این نگرانی‌ها پس از آن مطرح می‌گردند که در روزهای پسین اظهاراتِ در پیوند به ایجاد اداره مؤقت از سوی شماری از مقام‌ها به گونه مستقیم و یا غیر مستقیم مطرح می‌گردد.

دو روز پیش از این حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را به شدت به انتقاد گرفته‌است و گفته‌است چنان معلوم می‌شود که آقای خلیل‌زاد در تلاش ایجاد اداره مؤقت در افغانستان است که رهبری آنرا خودش بر عهده داشته باشد.

عمران خان صدراعظم پاکستان

از سوی دیگر عمران خان صدراعظم پاکستان به روز جمعه در منطقه قبایلی باجور در نزدیکی خط فرضی دیورند در یک نشست مردمی سخنرانی کرده و از ایجاد یک حکومت جدید در افغانستان سخن زده‌است.

ریاست جمهوری به تازگی در این مورد به رادیو آزادی چیزی نگفت، اما سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور حدود یک ماه پیش در یک نشست در کابل گفته بود که این کشور جای آزمایش حکومت‌های مؤقت نیست.

از سوی هم به تازگی عبدالله عبدالله در صحبت با یک تلویزیون خصوصی گفته‌است که آماده‌اند به شرط رسیدن به صلح واقعی، حکومت مؤقت را بپذیرند.

در این حال محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه گذشته در یک نشست خبری گفته‌است که پس از ماه جوزای سال آینده حکومت وحدت ملی برایش قابل پذیرش نیست.

آقای اتمر پیش از این گفته بود که برای پیشبرد بهتر پروسه صلح پس از حکومت وحدت ملی حکومت مؤقت بوجود آید.

با این همه، اما شماری از کارشناسان امور بین‌المللی نیز با ایجاد حکومت مؤقت در این کشور مخالفت می‌کنند.

خالد سادات یکی از این کارشناسان می‌گوید که هر چیز دوباره نباید از صفر آغاز گردد.

خالد سادات کارشناس امور بین‌الملل

وی گفت:

"حالا ما نظام، قانون اساسی داریم، یک آدرس به حیث یک شخص حقوقی در جغرافیا داریم، روی ترمیم آن باید بحث شود، نه این‌که دوباره از صفر شروع کنیم."

آقای سادات می‌افزاید که آمدن حکومت مؤقت شرایط خودش را دارد که اکنون افغان‌ها از آن مرحله عبور کرده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر جنگ‌های پنهانی و ظاهری و نیز جنگ‌های نیابتی در منطقه ادامه دارند که اداره مؤقت در افغانستان در این صورت نمی‌تواند از منافع مردم افغانستان دفاع کند و ترس آن وجود دارد که با ایجاد چنین اداره، این کشور بار دیگر میدان جنگ‌های داخلی گردد.

نظیفه محبوبی