گفتگوهای صلح با طالبان؛ حضور داعش و آینده شورش در افغانستان

برخی جنگجویان طالب با بیرق این گروه و بیرق گروه داعش در قسمتی از این تصویر

حکومت افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که توافق صلح با طالبان، تحرکات سایر سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی را تضعیف کند.

تلاش‌ها برای ختم جنگ ۱۸ ساله امریکا در افغانستان و رسیدن به یک توافق صلح با طالبان تشدید یافته و وارد مرحله حساس آن شده است. مقامات امریکایی و افغان ابراز امیدواری کرده‌اند که تا پیش از اول ماه سپتمبر به یک توافق صلح خواهند رسید.

یکی از بحث‌های کلیدی در گفتگوهای قطر میان ایالات متحده و طالبان، تضمین‌های مبارزه با تروریزم از جانب طالبان است. واشنگتن می‌خواهد مطمئن شود که، هیچ گروه تروریستی نمی‌تواند از خاک افغانستان به ایالات متحده و متحدانش تهدید بار آرد.

اما، پرسش اصلی این است که، آیا طالبان حقیقاً خواهند توانست از فعالیت‌های سرخط‌ساز جنگجویان گروه دولت اسلامی در افغانستان جلوگیری کنند؟

جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیروهای حمایت قاطع ناتو و امریکایی در افغانستان در ماه جاری به رادیو آزادی گفت، داعش یک گروه خطرناک است و برای منطقه، اروپا و امریکا یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

سکات میلر قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان

گروه دولت اسلامی (داعش) فعالیت خود را از ولایت ننگرهار در افغانستان آغاز کرد و اینک از تحرکات این گروه در ولایات کنر و نورستان نیز گزارش داده می‌شود.

ذبیح‌الله زمری یک عضو شورای ولایتی ننگرهار می‌گوید، طالبان بیشترین تهدید را متوجه امنیت افغانستان ساخته است: "اگر طالبان و حکومت افغانستان به تفاهم برسند، احتمال دارد گروه‌های دیگر هم با آن‌ها یکجا شوند، اما هنوز قبل از وقت است که در مورد مثبت و یا منفی بودن آن چیزی گفت. تا زمانیکه در عقب این شبکه‌ها، پاکستان و ادارۀ «آی. اس. آی» آن باشد، جنگ در افغانستان کاملاً از بین نرفته و ختم نخواهد شد."

به‌گفته آقای زمری، اگر بر پاکستان فشارهای اقتصادی و نظامی آورده شود، ممکن است از حمایت گروه‌های افراطی مانند داعش دست بکشد.

پاکستان بارها اتهام حمایت از گروه‌های افراطی را رد کرده‌است.

ولسوالی چپه دره ولایت کنر یکی از مناطقی است که فعالیت داعش در آن دیده می‌شود. بر اساس گزارش ادارۀ هماهنگی مساعدت‌های بشری سازمان ملل‌متحد، حدود ۲۱ هزار تن از این ولسوالی در نتیجۀ جنگ‌ها بین طالبان و داعش بی‌جا شده اند.

Your browser doesn’t support HTML5

پلوشه برای ادامه تعلیم منتظر پایان جنگ است

پلوشه نه ساله که در نتیجه این جنگ‌ها از ولسوالی وته‌پور به شهر اسعد آباد مرکز ولایت کنر بی‌جا شده است، می‌گوید: "در آنجا به مکتب می‌رفتم، در صنف دوم بودم، با دوستانم بازی می‌کردم. از دوستانم جدا شده‌ام، پشت خانه، مکتب و دوستانم دق شده‌ام."

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که آن‌ها بی‌تفاوت باقی نمانده و گروه داعش را به همکاری مردم در ولایت کنر به شدت سرکوب کرده‌اند.

زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت: "حدود ۲۰ روز قبل، داعش در ولسوالی چپه دره تحرکات داشت و به همکاری مردم و نیروهای امنیتی در آن منطقه سرکوب شد. اکنون داعش در حال فرار است، پلان‌هایشان از بین برده شد و جنگسالاران آن‌ها کشته شده‌اند."

به‌گفتۀ آقای عارف، با آنکه گروه داعش در حال فرار است، اما موارد تحرکات آن‌ها در ولایات ننگرهار و نورستان دیده می‌شود.

زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: "به غیر از داعش، اکثر سایر گروه‌های تروریستی زیر چتر طالبان فعالیت می‌کنند، همۀ آن‌ها دشمنان ما هستند و به‌خاطر سرکوب آن‌ها متعهدیم."

مقامات افغان می‌گویند، در افغانستان ۲۱ سازمان تروریستی فعالیت دارند و تعداد مجموعی جنگجویان آن‌ها به حدود ۵۰ هزار تن می‌رسد. حکومت افغانستان ابراز امیدواری کرده است که رسیدن به یک توافق صلح با طالبان، تحرکات سایر سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی را تضعیف خواهد کرد.