امنیت ملی افغانستان: مهاجمان حمله دیروز کندهار از "چمن پاکستان" دستور می‌گرفتند

تصویری از نوار صوتی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در مورد سازماندهی حمله بر قوماندانی امنیه کندهار از چمن پاکستان

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان بر اساس یک نوار صوتی ادعا می‌کند که حمله روز گذشته بالای قوماندانی امنیه کندهار از منطقه چمن در پاکستان راه اندازی شده‌است.

امنیت ملی گفته که در جریان این حمله مهاجمان به شکل منظم توسط شخصی به نام ملا آغا، از پاکستان سوق و اداره و رهبری می‌شدند.

بخشی از این نوار صوتی که به‌گفته امنیت ملی، مهاجمان مسلح از طریق تیلیفون از منطقه چمن دستور می‌گیرند.

در خبرنامه امنیت ملی آمده که "جریان مکالمات میان تروریستان عامل این حمله و آمران‌شان در پاکستان سند انکار ناپذیر حضور، فعالیت و رهبری حملات تروریستی در خاک ما از آن‌طرف خط از پاکستان می‌باشد."

طالبان اما گفته است که این حمله در داخل افغانستان طرح‌ریزی شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه با ارسال یک پیام به رسانه‌ها گفته است، حمله‌های آنان به شمول حمله کندهار در داخل افغانستان طرح و پلان‌گذاری می‌شوند.

ناوقت روز گذشته مهاجمان مسلح پس از انفجار یک موتر بمب‌گذاری شده در دروازه ورودی قوماندانی امنیه ولایت کندهار، حدود شش ساعت با نیرو های افغان جنگیدند.

طالبان ادعا کرده‌اند که این حمله از سوی آنان صورت گرفته و افراد آنان در داخل قوماندانی امنیه شماری از منسوبین نظامی را کشته و زخمی ساخته اند.

اما احمد بهیر احمدی سخنگوی والی کندهار می‌گوید، مهاجمان مسلح موفق به داخل شدن به قوماندانی نشده و در دروازه ورودی از پا درآورده شدند.

آقای احمدی افزود که در حمله روز گذشته بر قوماندانی امنیه کندهار به شمول دو پولیس ۱۱ تن کشته و به شمول ۳ پولیس ۸۳ تن زخم برداشته اند.

تصویری از حمله موتر بمب و گروهی بر قوماندانی امنیه کندهار

برخی کارشناسان افغان می‌گویند، طالبان توانایی انجام حمله‌های بزرگ را ندارند و این حملات اکثراً در خاک پاکستان طرح‌ریزی می‌شوند.

محمدا گل مجاهد یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی می‌گوید، در عقب این حمله‌ها دست سازمان استخباراتی پاکستان است.

آقای مجاهد افزود: "به‌خاطری که حمله بالای قوماندانی امنیه بوده طالبان مسئولیت آن را به دوش گرفتند، بدون شک که این حمله توسط برخی افغان‌ها تطبیق شده، اما پلان‌گذاری آن توسط افغان‌ها نیست، در راس سازمان استخباراتی پاکستان است که کمک برخی سازمان‌های استخباراتی دیگر را نیز در همچو حملات با خود دارند."

حکومت افغانستان به‌خصوص امنیت ملی این کشور در حالی پلان‌گذاری برخی حمله‌ها را کار برخی شبکه‌ها در پاکستان می‌دانند که اسلام‌آباد همواره این ادعا ها را رد کرده‌است.

اما ریاست امنیت ملی افغانستان گفته است که یک‌بار دیگر ثابت شد که طالبان به دستور و منافع بیرونی‌ها می‌جنگند و قضیه حملۀ کندهار به گونه جدی بررسی خواهد شد.