لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

هشدار کمیتۀ سویدن در مورد متوقف ساختن فعالیت‌هایش در افغانستان


یکی از مراکز صحی در افغانستان
یکی از مراکز صحی در افغانستان

در صورت ادامه تهدیدات در برابر کارمندان صحی کمیته سویدن برای افغانستان،‌ این کمیته فعالیت‌هایش را متوقف خواهد ساخت.

کمیته سویدن که بخش بزرگی از کمک‌رسانی به مراکز صحی را بر عهده دارد هشدار می‌دهد که در صورت متوقف نشدن تهدیدات در برابر کارمندان صحی این نهاد بر چگونه‌گی ادامه فعالیت‌هایش در افغانستان غور خواهد کرد.

بسته شدن پیهم مرکزهای صحی در بخش‌های از کشور، نهادهای عرضه خدمات صحی دیگر را نیز به شدت نگران ساخته است.

کمیته سویدن برای افغانستان و شماری از نهادهای کمک‌رسان به روز پنجشنبه «۲۷ سرطان ۱۳۹۸» در یک نشست خبری در کابل از طرف‌های درگیر خواستند تا هرچه زودتر خشونت در برابر غیر نظامیان به ویژه کارمندان صحی را متوقف سازند.

خالد فهیم مسئول برنامه‌های کمیته سویدن برای افغانستان
خالد فهیم مسئول برنامه‌های کمیته سویدن برای افغانستان

خالد فهیم، مسئول برنامه‌های این کمیته در افغانستان در این باره نگرانی‌اش را چنین ابراز کرد:‌ "در صورتیکه تهدیدات بسیار جدی شود، زنده‌گی کارمندان ما با خطر روبه‌رو شود، شاید در آن موارد ما فکر کنیم که فعالیت‌های خود را ادامه بدهیم یا موقتاً متوقف بسازیم، اما حالا با جناح‌های مختلف در تماس هستیم و امید داریم که کلینک‌ها دوباره به روی مردم باز شوند."

نهادهای کمک‌رسان صحی به شمول کمیته سویدن برای افغانستان تأکید دارند که باید تأسیسات نظامی از مراکز صحی دورتر انتقال یابند تا هنگام تهدیدهای امنیتی سبب صدمه و تلفات غیر نظامیان نشوند.

این واکنش‌ها در پی بسته شدن ۴۲ مرکز صحی از سوی طالبان در ولایت میدان وردک به میان آمدند.

کمیته سویدن گفته است که با بسته شدن این مرکزهای صحی روزانه نزدیک به شش هزار مراجعه کننده از خدمات صحی بی‌بهره شدند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأیید بسته شدن این کلینیک‌ها گفته است که این کار در واکنش به عملیات نیروهای دولتی بر یک کلینیک در تنگی سیدان که در نتیجه آن چهار تن به شمول دو کارمند این کلینیک کشته شدند، صورت گرفته است.

اما شام روز چهارشنبه سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که هیچ مشکلی از سوی طالبان متوجه این کلینیک‌ها نیست.

بشیر خالق رئیس هیئت اداری دفتر اکبر در افغانستان
بشیر خالق رئیس هیئت اداری دفتر اکبر در افغانستان

از سوی هم بشیر خالق رئیس هیئت اداری دفتر اکبر یا اداره هماهنگی کمک‌های بشری و انکشافی برای افغان‌ها در این نشست گفت که ادامه چنین خشونت‌ها بر مراکز صحی و خدماتی فعالیت‌های آنان را شدیداً مختل خواهد ساخت.

آقای خالق می‌افزاید: حملات بالای تأسیسات صحی و تعلیمی و استفاده نظامی از آن مؤثریت کمک‌های بشری و انکشافی یک دهه گذشته را هیچ می‌سازد، ما از طرف‌های درگیر تقاضا می‌کنیم که محافظت غیر نظامیان را در اولویت قرار بدهند."

این در حالیست که بر اساس یافته‌های سازمان جهانی صحت، در سال ۲۰۱۹ به تعداد ۱۶۸ مرکز صحی از اثر رویدادهای امنیتی متأثر شده که در پی آن ۱۴۴ کلینیک صحی مسدود و ۳۶ کارمند صحی کشته، زخمی یا ربوده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG