وزیر خارجه هند ملاقاتش با زلمی خلیل‌زاد را مثمر خواند

اس جی شنکر وزیر خارجه هند

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در ملاقات روز سه‌شنبه ششم اگست خود با وزیر خارجه هند در دهلی نو در بارۀ صلح در افغانستان گفتگو کرد.

اس جی شنکر وزیر خارجه هند در پیام تویتر خود این ملاقات را مثمر خواند.

او افزود که آقای خلیل‌زاد در بارۀ وضعیت جدید افغانستان به وی معلومات جامع تازه داد و روی چگونگی همکاری مؤثر تبادل نظر صورت گرفت.

آقای خلیل‌زاد از قطر به هند رفت. هر چند بعد از تنش اخیر میان هند و پاکستان در بارۀ کشمیر این شک و تردید به میان آمد که شاید این تنش‌ها و تاثیر آن روی تلاش‌های صلح در افغانستان پای آقای خلیل‌زاد را به دهلی نو کشانیده باشد ولی او هنگام عزیمت به سوی دهلی نو در پیام تویتر خود نوشت که این سفر وی برای تقویت اجماع بین‌المللی جهت حمایت از صلح در افغانستان از قبل برنامه ریزی شده است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل

از سوی دیگر، الیس ولز معاون وزیر خارجۀ امریکا برای امور آسیای جنوبی و مرکزی روز دوشنبه به اسلام آباد رسید.

هر چند در بارۀ سفر وی جزئیات داده نشده ولی سفارت امریکا در اسلام آباد گفته است که او چند روز در پاکستان باقی خواهد ماند.

این‌که بازدید کنونی وی با گفتگوهای جاری صلح در افغانستان چقدر ارتباط دارد معلوم نیست. اما رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که مقامات این کشور در گفتگو با خانم ولز اقدامات اخیر هند در مسئلۀ کشمیر را مطرح خواهند ساخت.

خبرنگار افغان سمیع یوسفزی که در دوحه است و گفتگو میان طالبان و مقامات امریکایی را دنبال می‌کند به رادیو آزادی گفت سفرهای خلیل‌زاد به اسلام آباد و دهلی نو از قبل برنامه ریزی شده بود ولی این‌که هنگام این بازدید‌ها تنش میان هند و پاکستان بالا گرفت مقامات امریکایی برای کاهش این تنش نیز تلاش خواهند کرد.

هند روز دوشنبه خودمختاری را که در قانون اساسی این کشور به منطقه کشمیر داده شده بود لغو کرد و این اقدام اسلام آباد را خشمگین ساخت.

از سوی دیگر افراسیاب ختک کارشناس سیاسی افغانستان و پاکستان می‌گوید پاکستان تلاش می‌کند تا برامریکا فشار وارد کند تا در بدل همکاری خود برای صلح در افغانستان در مسئله کشمیر با اسلام آباد کمک کند.

افراسیاب ختک کارشناس سیاسی افغانستان و پاکستان

آقای ختک با اشاره به اظهارات اخیر مقامات پاکستانی به شمول وزیر خارجه این کشور که صلح در کشمیر را با افغانستان ارتباط دادند می‌گوید: "آن‌ها می‌خواهند به امریکا بگویند که شما بالای هند فشار وارد کنید ور نه پاکستان نقشی را که در صلح و آشتی در افغانستان دارد ادا نخواهد توانست. این یک نوع تلاش برای آوردن فشار بالای امریکا است ولی دیده شود که تا کدام اندازه موفق خواهد."

قبل از انکشافات اخیر، مقامات امریکایی و طالبان از پیشرفت خوب در گفتگو‌ها خبر داده بودند.

خبرنگارانی‌که گفتگوهای صلح در قطر را از نزدیک دنبال می‌کنند می‌گویند هر چند جانبین به امضای توافق‌نامه نزدیک شده‌اند ولی این دشوار خواهد بود که گفته شود آیا این توافق‌نامه قبل از عید قربان امضا خواهد شد یا به روز‌ های بعد از عید موکول خواهد شد.