لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

زلمی خلیل‌زاد پیشرفت در مذاکرات صلح را عالی خواند


مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده‌های گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر. February 26, 2019
مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده‌های گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر. February 26, 2019

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان شام دیروز دوشنبه ۱۴ اسد ۱۳۹۸ در تویتی از پیشرفت‌ها در گفتگوی اخیر با نمایندگان طالبان خبر داد.

اما جزئیات آن روشن نشده‌است.

زلمی خلیل‌زاد در تیوترش می‌نویسد: "به ادامهٔ پیشرفت‌های عالی هفتهٔ گذشته در کابل، چند روز اخیر را در دوحه با تمرکز بر روی موضوعات باقی مانده در تکمیل توافق بالقوه با طالبان که زمينهٔ خروج مشروط عساکر را فراهم خواهد ساخت، صرف نموده‌ام."

او گفت که آن‌ها پیشرفت عالی داشتند.

  • سفر زلمی خلیل‌زاد به هند

آقای خلیل‌زاد نوشته است که بر اساس برنامۀ از قبل پلان شده راهی هند می‌شود تا اجماع بیشتر بین‌المللی را روی پروسۀ صلح افغانستان به دست آورد.

خلیل‌زاد در ادامۀ تویترش می‌افزاید: "تیم‌های مذاکره کننده در دوحۀ قطر به بحث‌های شان در مورد جزئیات تخنیکی و همچنین گام‌ها و میکانیزم‌های مورد نیاز برای تطبیق پیروزمندانۀ توافق‌نامه ادامه خواهند داد."

به گفتۀ وی توافق بالای جزئیات توافق‌نامه ضروری است.

در این توافق‌نامه، جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان با طالبان، رسیدن به یک آتش‌بس و توافق سیاسی و هم‌چنان تضمین در مورد این‌که از خاک افغانستان دیگر برای فعالیت‌های تروریستی استفاده نشود، گنجانیده شده‌است.

  • تنش های تازه میان اسلام آباد و دهلی جدید

زلمی خلیل‌زاد در حالی از هند دیدن می‌کند که تنش‌های میان اسلام آباد و دهلی جدید رنگ تازۀ گرفته است.

حکومت هند با صدور یک فرمان ریاست جمهوری این کشور "وضعیت خاص" کشمیر تحت اداره این کشور را لغو نموده، نیروی های بیشتر نظامی را به آن منطقه اعزام کرده‌است.

این موضوع خشم پاکستان را بر انگیخته است.

محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو و ناظر امور سیاسی افغان معتقد است که با در نظرداشت نفوذ پاکستان بر طالبان، مسئله کشمیر می‌تواند بر پروسۀ صلح افغانستان تأثیر داشته باشد.

محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو و ناظر امور سیاسی افغان
محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو و ناظر امور سیاسی افغان

آقای همدم در اشاره به سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به هند گفت: "با تأثر عمیق که جنجال اخیر در کشمیر بین هند و پاکستان، می‌تواند که تأثیر منفی خود را بالای روند مذاکرات صلح افغانستان در قطر داشته باشد. روی این دلیل، زلمی خلیل‌زاد شتاب زده راهی هند می‌شود تا بتواند با استفاده از نفوذِ که او به حیث نمایندۀ امریکا دارد، تأثیرات منفی این موضوع را بر نشست قطر برطرف کند."

دور هشتم مذاکرات دوحۀ قطر روز شنبه آغاز شد.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان این مذاکرات را از تابستان سال گذشته به این‌سو، به امید پیدا کردن راه حل دیپلوماتیک به بحران افغانستان و ختم جنگ ۱۸ ساله در این کشور، آغاز کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG