کمیسیون شکایات: تصمیم‌های ابتدایی در مورد شکایات فردا اعلام می‌شود

اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کار کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در ۲۸ ولایت به پایان رسیده و مقام‌های این کمیسیون می‌گویند تا پایان روز دوشنبه در مورد شکایات ثبت شده در تمام ولایات تصمیم‌گیری می‌شود.

هر چند قطب‌الدین رویدار، عضو این کمیسیون در مورد تصمیم گرفته شده در این ولایات توضیحی نداد، اما گفت تا کنون نزدیک به سه هزار محل به بازشماری آرا نیاز دارد.

او افزود: "تفصیلات این تصامیم به دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده می‌شود. پس از آن ما به شکل یک لیست به کمیسیون مستقل انتخابات می‌فرستیم و آن‌ها برنامه بازشماری را تعیین و برای ولایات هدایت بدهند تا بازشماری آرا صورت گیرد. پس از آن ما نتایج آن را با مردم شریک خواهیم ساخت."

ننگرهار، کابل، کندهار، خوست، پکتیا و هلمند از ولایاتی هستند که هنوز هم در مورد شکایات ثبت در آن تصمیم‌گیری نشده است، اما آقای رویدار می‌گوید برخی محلات این ولایات هم به بازشماری می‌رود.

بر اساس قانون انتخابات، کمیسیون انتخابات ۱۵ روز فرصت دارد که شکایات ثبت شده را در سطح ولایت‌ها بررسی و رسیدگی کند. این مدت فردا به پایان می‌رسد. اما سه روز دیگر برای ثبت استیناف‌خواهی و ۱۵ روز برای رسیدگی به آن اختصاص خواهد داد.

اما به گفته مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی، در قانون تنها مدت تصمیم‌گیری در مورد شکایات ثبت شده را مشخص کرده، اما در مورد اعمال تصمیم‌های اتخاذ شده صراحت ندارد.

در همین حال نهاد‌های ناظر انتخاباتی در پیوند به طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی می‌کنند.

محمد نعیم ایوب‌زاده، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان


محمد نعیم ایوب‌زاده، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت: "تلاش بر این است که آن‌ها این پروسه را چندین فصل بسازند و سناریوسازی کنند تا این که این پروسه طولانی شود و ما زودتر نتوانیم به یک نتیجه نهایی برسیم. این مسئله یک پرازیت سیاسی و یک نوع وابستگی‌های غیر مستقیم سیاسی است."

هر چند کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته که روند بازشماری آرا روز شنبه آغاز خواهد شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید برنامه عملیاتی در این مورد با این کمیسیون شریک نشده است.

حالا کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید در مورد آمادگی برای بازشماری آرا به کمیسیون مستقل انتخابات خبر داده شده، اما برنامه عملیاتی خود را پس از تصمیم‌گیری در مورد شکایات تمام ولایات با کمیسیون شکایات انتخاباتی در میان می‌گذارد.

این در حالی است که پیش از این منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که اگر کمیسیون مستقل انتخابات در زمان تعیین شده آرای نیازمند بازشماری را مجدداً نشمارد، این پروسه زمانگیر خواهد شد.