هشدار امریکا به ایران:‌ خشونت در برابر معترضان قابل تحمل نیست

اعتراضات محصلین پوهنتون شریف در پیوند به سقوط طیاره مسافربری اوکراین از سوی سپاه پاسداران در تهران.

پوهنتون‌های صنعتی شریف و امیر کبیر در تهران برای سومین روز پیهمصحنۀ اعتراض صدها محصل بوده اند.

اعتراض کننده‌ها بر ضد حکومت شعار می‌دادند و می‌گفتند: "نخبه‌های‌شان را کشتند و آخند به جایش گذاشتند."

به دنبال اعتراض‌های ضد حکومتی، تصاویری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که پولیس و نیروهای امنیتی در برابر اعتراض کننده‌ها از نیروی نظامی و گاز اشک آور کار گرفته اند. اما مقام‌های ایرانی گفتند که به چنین کاری اقدام نکرده اند.

وزارت خارجۀ امریکا به ایران هشدار داده که کشورش خشونت در برابر اعتراض کننده‌ها را تحمل کرده نمی‌تواند.

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه امریکا از طریق سکایپ به رادیو فردا گفت، رژیم ایران باید بداند که ایالات متحده و جهان متوجه آنهاست.

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

خانم اورتگس افزود:‌ "فکر می‌کنم خیلی مهم است به خاطر سپرده شود که سه- چهار روز پیش، برای ایرانی‌ها از سوی حکومت‌شان دروغ گفته شد، پیش از آنکه بپذیرند آن‌ها واقعاً مسئول سقوط دادن طیارۀ اوکراینی بودند."

طیارۀ خطوط هوایی اوکراین صبح چهارشنبه (۱۸ جدی)، هنگام پرواز از میدان هوایی امام خمینی هدف راکت سپاۀ پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت. مقام‌های ایرانی تایید کرده اند که این طیاره به صورت غیر عمدی سقوط داده شد.

در این رویداد، ۱۷۶ تن کشته شدند. قربانیان شهروندان شش کشور بودند که شامل ۷۶ ایرانی، ۶۳ کانادایی، ۱۳ شهروند افغانستان، ۱۱ اوکراینی، سه بریتانیایی و سه سویدنی می‌شوند.

وزیر خارجۀ کانادا می‌گوید امروز سه‌شنبه (۲۴ جدی) با همتایان افغان، اوکراینی، بریتانیایی و سویدنی‌اش می‌بیند و قضیۀ سقوط طیارۀ اوکراینی در تهران را به بحث می‌گیرد.

فرانسوا فلیپ شمپین روز دوشنبه گفت که دیدار پنج دیپلومات در لندن برگزار می‌شود. انتظار می‌رود از جانب افغانستان، ادریس زمان سرپرست وزارت امور خارجه در این بحث‌ها اشتراک کند.

جاستین ترودو صدراعظم کانادا تعهد کرده که عدالت برای قربانیان سانحه هوایی تهران برقرار خواهد شد.

واکنش‌ها در پیوند به این رویداد، در سطح جهانی ادامه دارد و شمار زیادی از شهروندان ایران را در روز‌های گذشته به جاده‌ها کشانده است.

در یکی از واکنش‌ها راب مک ایر سفیر بریتانیا در تهران، شنبه شب در برابر پوهنتون امیر کبیر، برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

این دیپلومات گفته که در هیچ اعتراضی اشتراک نکرده و هدفش از رفتن در برابر پوهنتون امیر کبیر، حرمت گذاری به قربانیان سانحه هوایی تهران بود.

اما ایران این دیپلومات بریتانیایی را به دامن زدن اعتراض‌ها متهم کرده است.

بریتانیا هم روز دوشنبه حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن را احضار کرد و اعتراضش را به خاطر بازداشت نیم ساعتۀ سفیر آن کشور به این دیپلومات سپرد.