غنی: اگر هدف طالبان از صلح سرنگونی حکومت و جامعه است، در برابرش می‌ایستیم

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در اجلاس "مجمع جهانی اقتصاد" در شهر داووس

رئیس جمهور افغانستان به این باور است که جنگجویان طالب از جنگ خسته شده‌اند، ولی رهبران آن‌ها از صلح نباید چون یک وسیله برای رسیدن به قدرت استفاده کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز در بحثی که در حاشیۀ اجلاس "مجمع جهانی اقتصاد" در داووس سویس برگزار شد گفت: "آیا طالبان برای پایان اعمال خشونت آماده‌اند؟ اگر آن‌ها واقعاً آمادگی دارند جامعه افغان آماده‌است آن‌ها را دوباره بپذیرند، ولی اگر آن‌ها صلح را چون یک ابزار برای سرنگونی حکومت و جامعه می‌بینند در آن صورت جامعه و حکومت در برابر آن‌ها بسیج خواهند شد."

رئیس جمهور اشرف غنی افزود که جنگجویان طالبان از جنگ خسته شده‌اند.

او تاکید کرد: "جنگجویان طالب از جنگ سخت خسته شده‌اند، ولی آن‌عده از رهبران طالبان که در دوحه به‌سر می‌برند چهار پنج زن گرفته اند، از زندگی لذت می‌برند و به سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند."

رادیو آزادی خواستار تبصرۀ دفتر سیاسی طالبان در قطر در مورد این اظهارات رئیس جمهور غنی شد. سهیل شاهین سخنگوی این دفتر می‌گوید "آن‌ها (حکومت افغانستان) را که تلاش‌ها و دستاوردهای دفتر سیاسی نگران ساخته است، این‌گونه اتهام‌ها را وارد می‌کند، اما مردم افغانستان هر چیز را می‌بیند و با این‌گونه اتهام‌ها کسی به چشم خاک زده نمی‌تواند."

رئیس جمهور غنی در ادامه اظهارات خود در سویس گفت: "هیچ جنگی به‌خصوص جنگ‌های اواخر قرن بیستم و جنگ‌های قرن بیست‌ویکم بدون حل سیاسی خاتمه نیافته است."

رئیس جمهور غنی این سخنان را در حالی ابراز می‌دارد که گفت‌وگو میان مقام‌های امریکایی و طالبان در قطر ادامه دارد.

اما طالبان حکومت افغانستان را دست‌نشانده خوانده از گفت‌وگوی مستقیم با نمایندگان این حکومت و پذیرفتن آتش‌بس هنوز خودداری کرده‌اند.

برخی گزارش‌های اخیر نشاد داد که طالبان کاهش اعمال خشونت یا آتش‌بس جزئی موقت را پیشنهاد کرده‌اند.

از سوی دیگر صدراعظم پاکستان که او هم برای اشتراک در اجلاس "مجمع جهانی اقتصاد" در سویس است در اظهارات دیروز خود روی گفت‌وگو میان طالبان و حکومت افغانستان تأکید کرد و گفت: "آن‌جا باید صلح باشد و صلح در صورتی تحقق می‌یابد که طالبان با حکومت افغانستان یکجا بنشینند و یک حل سیاسی به‌دست آید. این باید گام نخست باشد، ولی اکنون که مهم‌تر از همه است و کار آسانی هم نیست این است که طالبان و حکومت افغانستان با هم گفت‌وگو کنند. هرگاهی چنین گفت‌وگو صورت گیرد، مشکلاتی خواهد داشت، ولی یگانه راه برای پیشرفت همین است."

عمران خان صدراعظم پاکستان هنگام سخنرانی در اجلاس "مجمع جهانی اقتصاد"

حکومت افغانستان پاکستان را به‌ پناه دادن به رهبران طالبان و فراهم‌آوری تسهیلات مالی و نظامی به آن‌ها متهم می‌کند، اما اسلام‌آباد این اتهامات را همواره رد کرده‌است.

قبل از اظهارات دیروز صدراعظم پاکستان در داووس، رئیسان جمهور امریکا و افغانستان در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در این شهر باهم ملاقات کردند.

دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دونالد ترمپ در حاشیۀ "مجمع جهانی اقتصاد"

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که در این ملاقات موافقه شد که جانبین بحث‌های را که در ملاقات قبلی رهبران دو کشور در پایگاه هوایی بگرام مطرح شده بود، دنبال کنند.

به اساس خبرنامه ارگ، در ملاقات ۲۸م نوامبر در پایگاه هوایی بگرام روی آتش‌بس و از بین بردن لانه‌های تروریزم در خارج از خاک افغانستان موافقه شده بود.