سهیل شاهین: خلیل‌زاد و ملابرادر روی تخطی‌ها از توافق‌نامه بحث کردند

آرشیف، گفت‌وگوها میان هیئت امریکا و نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر.

دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید، هیئت طالبان به ریاست ملا برادر رئیس این دفتر و زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان در مورد مسایلی چون "تخطی‌ها" از موافقتنامۀ ایالات متحده و طالبان بحث کرده اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ناوقت دیشب در حساب توییتر خود نوشت، که دیدار دیروز دوشنبه (۲۵ حمل) به میزبانی وزیر خارجه و معاون صدراعظم قطر صورت گرفت.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر گروه طالبان در قطر

به گفتۀ شاهین، در این دیدار جنرال اسکات میلر، فرمانده ارشد نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز حضور داشت.

او افزوده است که در ملاقات دوشنبه روی موضوعاتی چون تطبیق کامل موافقت‌نامه، تخطی‌ها از آن، تأخیر در رهایی زندانیان و نیز راه‌های حل بحث شد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده دیروز در یک خبرنامه گفت، زلمی خلیلزاد برای بحث با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر در مورد چالش‌های کنونی در برابر تطبیق موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان، به شهر دوحه رفته است.

اما در خبرنامه به چالش‌ها اشاره نشده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده افزوده است، سفیر خلیل‌زاد در ۱۲ اپریل راهی دوحه شد، جایی که طالبان دفتر سیاسی دارند.

بیشتر در این باره: زلمی خلیل‌زاد برای دیدار با مقام‌های طالبان به قطر رفت


ایالات متحده و طالبان در ۲۹ ماه فبروری موافقتنامۀ را در دوحه پایتخت قطر امضا کردند.

بر اساس این موافقت‌نامه، تا به پنج هزار زندانی طالبان در بدل رهایی یک هزار زندانی حکومت افغانستان باید آزاد شوند.

این موضوع پیش شرطی برای آغاز مذاکرات بین افغانان خوانده شده است.

قرار بود این مذاکرات در دهم مارچ آغاز شود اما با گذشت بیش از یک ماه هنوز معلوم نیست که مذاکرات اگر صورت گیرد، چه وقت آغاز خواهد شد.

حکومت افغانستان تاکنون سه صد زندانی طالبان را رها کرده و گروه طالبان هم از آزاد ساختن ۲۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی خبر داده است.

اما تادین خان، فرمانده پولیس ولایت کندهار می‌گوید، تقریباً تمامی ۲۰ فردی که از سوی طالبان آزاد شده اند، غیرنظامیان هستند.

او دیروز دوشنبه در یک خبرنامه گفت، از میان افراد آزاد شده، تنها یک تن آن‌ها در سال ۱۳۹۸ در صفوف پولیس وظیفه اجرا می‌کرد که سپس وظیفه را ترک کرد.

گروه طالبان به تازگی از رهایی ۲۰ زندانی مربوط به حکومت افغانستان خبر داد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر این گروه در دوحۀ قطر در خبرنامۀ در توییتر گفت که این زندانیان به دفتر صلیب سرخ در کندهار سپرده شده اند.