سرپیجی طالبان از توافقنامه؛ حکومت رهایی زندانیان را موقتاً متوقف می‌کند

آرشیف، رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت افغانستان

پس از رهایی یک هزار زندانی طالب از بند حکومت، حالا افغانستان این روند را به گونۀ موقت و مشروط متوقف می‌کند.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی امروز دوشنبه (۲۲ ثور) در نشستی در کابل گفت که این اقدام به علت عمل نکردن طالبان به توافقنامه رهایی زندانیان صورت می‌گیرد.

آقای فیصل گفت: "که بر بنیاد توافق در برابر رهایی پنج هزار زندانی طالب از بند حکومت باید یک هزار زندانی نیروهای امنیتی افغانستان از نزد طالبان رها می‌شد اما طالبان نتوانستند این کار را بکنند."

وی گفت: "ما در اینجا یک هزار زندانی را رها کردیم، برعکس از آدرس طالب، نه تنها این که ۲۰۰ زندانی رها نشده، خشونت‌ها هم بیشتر شده، که این قابل قبول نیست و ما را کمک نمی‌کند. مهم است که این وضعیت تغییر کند."

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل تاکید کرد که اگر گروه طالبان نیز همزمان با دولت افغانستان روند رهایی زندانیان را پیش نبرد، دیگر هیچ دلیلی برای ادامۀ آزادی زندانیان طالب وجود نخواهد داشت.

بربنیاد معلومات شورای امنیت ملی افغانستان، تاکنون دولت افغانستان ۱۰۰۰ زندانی را رها کرده است. اما طالبان در برابر آن ۱۷۱ زندانی را آزاد کرده‌اند که به گفتۀ سخنگوی شورای امنیت ملی کشور از این میان ۱۰۵ تن شان نیروهای امنیتی هستند که ۴۹ تن آنان شامل فهرستی نبوده که پیشتر از سوی طالبان فراهم شده بود.

جاوید فیصل می‌گوید، این ۴۹ تن پس از توافق دوحه در دهم حوت میان امریکا و طالبان بازداشت شده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت گفت: "حکومت متعهد به رهایی زندانیان مطابق به توافقنامه است اما تاکید کرد که طالبان در زمینه باید دست به کار شوند و در برابر پنج هزار زندانی‌شان یک هزار زندانی حکومت را رها کنند."

زندانیان رها شده‌ای طالبان توسط حکومت افغانستان

جاوی فیصل ادعا کرد که طالبان هیچ گونه ارادۀ یی برای صلح نشان نداده‌اند و هنوز معتقد به جنگ و خشونت هستند.

ارگ: طالبان در هفته دوم ماه رمضان، خشونت‌ها را ۳۳ در صد، افزایش داده اند

او طالبان را متهم کرد که به تعهدات‌شان در توافق‌نامه‌ی صلح با امریکا عملی نکرده‌اند و در صورت ادامه سرپیچی از این توافقنامه حکومت افغانستان نیز مکلف به پابندی به مواد آن نخواهد بود.

امضای توافقنامه صلح توسط نماینده امریکا و طالبان در قطر

وی افزود: "امریکا با طالبان توافق امضا کرد در آن توافق، مسوولیت‌هایی هم به طالبان داده شده، مهم است که آن توافق تعقیب شود، بخاطر نتیجه گرفتن مهم است که طالبان مطابق به مکلفیت‌های خود شان پیش بروند اگر آن‌ها به تناسب پنج-یک پیش نمی‌روند ما هم مکلفیت نداریم که پیش برویم."

از سویی هم، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی گفت که طالبان هنوز هم با گروه‌های هراس‌افگن خارجی در منطقه و جهان ارتباط فعال و گسترده دارند.

با این حال اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییت تازه اش نوشته که امروز و روز گذشته ۵۳ زندانی حکومت را در ولایت‌های فاریاب و بادغیس رها کرده‌اند که با این مجموع زندانیان رها شده توسط طالبان به ۲۲۴ تن می‌رسد.