تلاش‌ها برای قانونی کردن مهاجرین افغان در ایران؛ حنیف اتمر به تهران می‌رود

جلسه مقام‌های افغان به رهبری امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور، درباره حل مشکلات مهاجرین افغانستان در ایران

مقام‌های افغانستان می‌گویند، در چند روز آینده سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران خواهد رفت و با مقام‌های این کشور در مورد قانونی کردن مهاجرین افغان در ایران و مسایل دیگر بحث خواهد کرد.

تصمیم در مورد سفر حنیف اتمر وزیر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران در اجلاسی صورت گرفت که روز سه‌شنبه (۲۷ جوزا) تحت رهبری امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری کشور در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود.

در اعلامیه ارگ آمده‌است، این اجلاس روی قانونی ساختن حضور مهاجرین افغان در ایران متمرکز بود و در آن علاوه بر مقام‌های افغان کمیشنر عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین هم اشتراک داشت.

جلسه مقام‌های افغان درباره حل مشکلات مهاجرین افغانستان در ایران

مقام‌های افغان بعد از آن در مورد قانونی ساختن حضور مهاجرین افغان در ایران بحث می‌کنند که در دو حادثه علیه مهاجرین افغان در ایران، چندین افغان کشته شده و در داخل افغانستان اعتراض‌های گسترده علیه حکومت ایران دامن زده شد.

عاملین تیراندازی بر موتر حامل مهاجرین افغان به نهادهای عدلی معرفی خواهند شد

'تجمع اعتراضی اعضای حزب هم‌بسته‌گی در برابر سفارت ایران در کابل'

حادثه اولی در ۱۳ ماه ثور رخ داد که در سرحد بین ایران و افغانستان ۵۰ افغان که غیر قانونی به ایران رفته بودند، شکنجه شده و یک تعداد آن‌ها در دریای هریرود غرق شدند. کسانی‌که از این حادثه جان به سلامت بردند می‌گویند، محافظان سرحدی ایران اول مهاجرین را دستگیر کرده و لت‌وکوب کردند و بعد آن‌ها را مجبور کردند که خود را به دریای هریرود بیاندازند.

واقعه دومی در ۱۴ ماه جوزا در شهر یزد ایران رخ داد. در این‌جا پولیس ایران بر یک موتر حامل افغان‌ها فیر کرد که در نتیجه موتر آتش گرفته و سه تن در آن کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

جسدهای مهاجران غرق شده‌ای افغانستان توسط مرزبانان ایرانی

این دو حادثه در رسانه‌های اجتماعی احساسات مردم افغانستان را علیه ایران برانگیخت و افغان‌ها در داخل افغانستان و کشورهای خارجی در پیشروی سفارتخانه‌ها و قونسلگری‌های ایران دست به تظاهرات زدند.

وزارت خارجه ایران در اعتراض علیه این تظاهرات، غفور لیوال سفیر افغانستان در تهران را احضار کرده و در رابطه با اعتراضات ضد ایران به او شکایت کرد. افغان‌های اعتراض کننده همچنان حکومت افغانستان را به بی‌اعتنایی به حوادث متهم کردند.

رضوان مراد رئیس روابط عامه و رسانه‌ها در دفتر معاون اول رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت، آقای اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در این سفر در مورد وقایع تأسف‌آور اخیر با مقام‌های ایرانی صحبت خواهد کرد.

آقای مراد افزود: "در این اجلاس تصمیم گرفته شد که سرپرست وزارت خارجه افغانستان آقای اتمر در آینده نزدیک به ایران سفر کند. آقای اتمر در این سفر با مقامات ایرانی در مورد مشکلاتی که به مهاجرین افغان در ایران مواجه شده به طور خاص وقایع اخیری‌که مهاجرین افغان با آن روبه‌رو شده‌اند صحبت می‌کند و راه حلی به آن جستجو خواهند کرد. در این اجلاس همچنان صحبت شد که به مهاجرین افغان در ایران چه گونه تذکره‌های الکترونیکی تهیه شود و به آن‌ها پاسپورت الکترونیکی ساخته شود."

در این مورد که آقای اتمر چه وقت به ایران خواهد رفت، آقای مراد و یا کدام مقام دیگر افغانستان معلومات دقیق نداده‌اند. رئیس دفتر رسانه‌ها و روابط عامه در دفتر معاون دوم رئیس جمهور همچنان گفت، در اجلاس در این مورد هم صحبت شد که برای مهاجرین افغان مقیم ایران چه گونه زمینه‌های قانونی کار و زیست فراهم شود تا این بهانه از بین برود که افغان‌ها غیر قانونی در ایران زندگی می‌کنند.

رضوان مراد، رئیس مطبوعات و روابط عامه دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری

به‌گفته آقای مراد در این سفر وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان هم آقای اتمر را همرایی خواهد کرد.

ارگ می‌گوید قبل از این اجلاس، جلسۀ دیگری شورای امنیت ملی تحت رهبری رئیس جمهور اشرف غنی برگزار شده بود که در آن هم موضوع مهاجرین افغان در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

یک هفته قبل از این هم برای ارزیابی مشکلات مهاجرین افغان اجلاس شورای امنیت ملی ترتیب که در آن تصیم گرفته شد یک هیئت بلند رتبه افغانستان به ایران سفر کند.

علاوه بر موضوع مهاجرین هیئت افغانستان ممکن است در مورد نقش ایران در پروسه صلح افغانستان هم صحبت کند، چون ایران با طالبان روابط آشکار دارد. از این رو آقای اتمر شاید در مورد کمک ایران در پروسه صلح با طالبان هم صحبت کند.