خلیل‌‌زاد: ادامۀ سطح بلند خشونت در افغانستان می‌تواند پروسۀ صلح را تهدید کند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل­‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان هشدار می‌دهد که ادامۀ سطح بلند خشونت در این کشور می‌تواند پروسۀ صلح را تهدید کند.

زلمی خلیل­‌زاد این هشدار را پس از آن داد که در بمب‌گذاری دیروز یک‌شنبه (۲۷ میزان) در غور حد اقل ۱۵ تن کشته شدند.

مسؤلیت رویداد را کسی یا گروهی هنوز نپذیرفته است.

خلیل­‌زاد در رشته تویت‌های امروز دوشنبه (۲۸ میزان) گفت که خشونت از دیر زمانی افغان‌ها را عذاب داده و از شمار زیادی افغان‌ها عزیزان‌شان را گرفته و به‌گفتۀ وی "تراژیدی غور، آخرین نمونهٔ آن است".

در حملۀ موتر بمب در نزدیک ساختمان فرماندهی پولیس غور و چندین ادارۀ دیگر دولتی این ولایت در شهر فیروزکوه، بیش از صد تن زخمی شدند.

خلیل­‌زاد در تویترش نوشته: "این باور که برای امتیازگیری در میز مذاکرات باید خشونت شدت بخشیده شود، بسیار خطرناک است."

به‌گفتۀ او، این گونه یک روش می‌تواند که روند صلح را آسیب برساند.

نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان گفته است: "اتهامات بی‌بُنیاد در مورد تخطی‌ها و بیانات تحریک کننده، سبب پیشرفت صلح نمی‌شود. به جای آن، باید به دنبال پیروی جدی از تمام مواد موافقت‌نامه ایالات متحده-طالبان و اعلامیۀ مشترک ایالات متحده-افغانستان باشیم و تعهد برای کاهش تدریجی خشونت نادیده گرفته نشود."

خلیل­‌زاد افزوده که با وجود تأکید مجدد بر ضرورت کاهش خشونت در افغانستان، میزان خشونت در این کشور بلند باقی مانده است.

او در ادامه گفته است: "باید به حرف و محتوای آنچه که در بارۀ آن مذاکره شده و اخیراً بر آن تفاهم شد، پایبند بمانیم، چون راه برای کاهش تلفات افغان‌ها و نگهداشت یک فرصت تاریخی صلح را میسر می‌سازد، که نباید از دست برود."

مورگان اورتگس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا تویت‌های خلیلزاد را بازتویت کرده و افزوده که ایالات متحده ادعاهای طالبان را در بارۀ نقض موافقتنامه رد می‌کند.

طالبان در اعلامیۀ به روز یک‌شنبه، نیروهای امریکایی را به نقض موافقتنامۀ دوحه متهم کردند و گفتند که حمله‌های هوایی گسترده را در ولایت‌های فراه و هلمند انجام داده‌اند.

سپس سانی لگیت سخنگوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان در تویتی این ادعای طالبان را رد کرد و گفته که حمله‌های هوایی در این دو ولایت در حمایت از نیروهای افغان اجرا شده‌است.