امیر خان متقی: تلاش می‌کنیم روابط متعادلی با کشورهای همسایه و منطقه داشته باشیم

دیدار امیر خان متقی و هیئت همراهش با شماری از مقام‌های ایران

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید، تلاش می‌کند تا روابط متعادلی با کشورهای همسایۀ افغانستان و منطقه داشته باشد.

هیئتی از طالبان به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به ایران سفر کرده و با مقام‌های مختلف این کشور دیدار کرده‌است.

آقای متقی گفته که این گفت‌وگوها بر موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و امنیتی و همچنین صادرات مواد نفتی متمرکز بوده‌است.

امیر خان متقی این موضوع را پس از دیدار با امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران در تهران، در پیامی به رسانه‌ها بیان کرده‌است.

او در یک نوار صوتی که به رسانه‌ها فرستاده، این دیدارها را سودمند خوانده و به نتایج آن اظهار امیدواری کرده‌است.

آقای متقی می‌افزاید: "هدف ما این است که با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه روابط خوب داشته باشیم و اختلاف نداشته باشیم. کشورها، حکومت ها و ملت ها به نفع یکدیگر اند. افغانستان برای کشورهای منطقه حلقۀ اتصال به آسیای جنوبی و مرکزی است."

هیئت طالبان به رهبری امیر خان متقی حین صحبت با رسانه‌ها در میدان هایی ایران

امیر خان متقی می‌گوید، می‌خواهد افغانستان یک سیاست متوازنی داشته باشد که با هیچ کشوری در تضاد قرار نداشته باشد و اقدام‌های آن به سود و یا زیان هیچ کشوری تعبیر نشود.

در دوران نظام جمهوریت در افغانستان، ایران متهم به حمایت از طالبان بود، اما تهران همواره از ثبات سیاسی در افغانستان صحبت کرده‌است.

از سوی دیگر ایران می‌گوید که همواره خواهان تقویت روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان بوده است.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که با توجه به منافع هر دو کشور همسایه و مردمان این دو کشور، ایران متعهد به تقویت روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان است.

هیئت طالبان به رهبری امیر خان متقی شام گذشته وارد تهران شد.

همزمان با این سفر هیئت طالبان به تهران، شماری از رسانه‌ها نگاشته اند که ایران به رسمیت شناختن طالبان نزدیک شده‌است.

دیدار امیر خان متقی و هیئت همراهش با شماری از مقام‌های ایران

این در حالی‌ست که وزارت امور خارجۀ ایران روز یکشنبه در حساب تویتر رسمی خود نوشت که فعالیت‌های دیپلماتیک سفارتش در افغانستان مانند دیگر کشورهای جهان بر بنیاد اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ ویانا ادامه دارد و امکان تغییر در آن وجود ندارد.

اصول و قواعد دیپلماتیک کنوانسیون ویانا شامل خدمات قونسلی رسمی بین دو کشور است که بر بنیاد آن روابط بین دو حکومت مشروع به پیش می‌رود.

همچنین مسائل مهمی با ایران از جمله موضوع پناهجویان افغان و مسائل آب وجود دارد که مورد بحث خوانده شده‌اند.

ایران پیشنهاد کرده که در مورد مشکلات آب با افغانستان صحبت کند و امیدوار است که افغانستان افزون بر آب هلمند، آب بند کمال خان و بندهای بخش‌آباد فراه را نیز رها کند.

از سوی دیگر موضوع پناهجویان افغان همواره عامل مهم تیرگی روابط میان افغانستان و ایران بوده اند.

شماری از پناه‌جویان افغان در یکی کمپ مهاجرین در ایران

بر بنیاد گزارش‌ها، در حالی‌که بحران اقتصادی در افغانستان از هم‌اکنون آغاز شده‌است، تقریباً هر روز صدها افغان از ایران به افغانستان باز گردانده می‌شوند.

اما طالبان در تلاش هستند تا روابط نزدیک‌تری با ایران برقرار کنند و این کشور حکومت آن‌ها را به رسمیت بشناسند.

اما پیش از سفر هیئتی به سرپرستی امیر خان متقی به تهران، وزیر خارجۀ ایران در تماس تیلیفونی با همتای هندی خود بر تشکیل یک حکومت همه‌شمول در افغانستان تأکید کرده‌است.