لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

نشست او‌ آی‌ سی؛ طالبان: ما به پول نقد نیاز داریم


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در نشست وزیران خارجهٔ سازمان همکاری اسلامی در پیوند به وضعیت بشری افغانستان که امروز (یکشنبه ۲۸ قوس ۱۴۰۰) در اسلام آباد برگزار شد، بر تداوم کمک‌ها به این کشور تأکید شد.

در این نشست به شمول وزرای خارجه ۲۲ کشور اسلامی نمایندگان نزدیک به ۵۰ کشور و سازمان شرکت داشتند.

در آغاز این کنفرانس شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان شرایط کنونی در افغانستان را بحرانی خواند و گفت، کمک‌ها به این کشور باید بدون کدام قید و شرط ادامه داشته باشد:‌ "به پول نقد نیاز است، تا اقتصاد به پای ایستاد شود، معاش‌ها داده شوند، تجارت‌های کوچک دوباره آغاز شوند و سیستم بانکی دوباره فعال شود، برای فراهم سازی مواد غذایی، برق و مواد مورد ضرورت پول نقد وجود ندارد."

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

وی افزود، فروپاشی نظام اقتصادی افغانستان، باعث افزایش مهاجرت به منطقه، اروپا و دیگر کشور‌های جهان خواهد شد و همچنان باعث افزایش تروریسم در این کشورها خواهد گردید.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان نیز در این نشست اشتراک داشت. هر چند این نشست در مورد افغانستان بود،‌ اما آقای متقی در ردیف مهمانان نشسته بود.

در دور اول این نشست که به گونه زنده از رسانه‌ها پخش می‌شد، به وی اجازهٔ صحبت داده نشد، اما وزارت خارجه طالبان می‌گوید، آقای متقی پشت دروازه‌های بسته در این کنفرانس صحبت کرده است.

امیرخان متقی در این نشست از سرمایه گذاران کشور‌های اسلامی خواست تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

آقای متقی گفت که در حال حاضر آن‌ها نیاز به کمک‌های عاجل جنسی نه بلکه به پول نقد نیاز دارند، تا با آن ارزش افغانی حفظ شود و هم نیازمندی‌های‌شان مرفوع گردد.

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، یک بار دیگر از امریکا خواست تا پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد کند، و تاکید کرد که ضرر این کار به افغان‌ها خواهد رسید.

متقی اطمینان داد که حاضر اند با جهان همکاری داشته باشند و خواسته‌های‌شانرا قبول کنند:‌ "ما به عنوان نماینده و حکومت مسئول افغانستان، حقوق بشر، حقوق زنان و شمولیت تمام مردم و شخصیت‌های گونه‌گون را در حکومت مسئولیت خود می‌دانیم، در این بخش کار‌های زیادی را انجام دادیم و اقدامات دیگر را نیز انجام خواهیم داد."

صدراعظم پاکستان نیز در این نشست صحبت کرده و گفته است، بعد از متوقف شدن کمک‌ها و منجمد شدن پول‌های افغانستان در ۱۵ اگست، اگر کشور دیگری می‌بود شاید با سقوط مواجه می‌شد.

عمران خان هشدار داده که اگر جهان با افغانستان کمک نکند این کشور با بحران بشری بزرگ روبه‌رو خواهد شد: "ما کشور‌های عضو کنفرانس سازمان همکاری اسلامی مسئولیت بزرگی داریم، زیر این مسئولیت نه تنها از شرایط به وجود آمده در افغانستان است بلکه وجیبهٔ دینی ما است تا با افغان‌ها کمک کنیم."

صدراعظم پاکستان در مورد خواست طالبان از جامعه جهانی گفت، آن‌ها اطمینان داده اند تا حقوق بشر و حقوق زنان را قبول کنند، اما این را نیز گفت که در هر جامعه حقوق زن از نظر فرهنگ آن متفاوت است.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان می‌گوید امریکا با در نظرداشت بحران بشری در افغانستان باید در تعامل خود میان طالبان و مردم افغانستان تفاوت قایل شود.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی که پیشنهاد تدویر این نشست را داده بود، در سخنرانی خود گفت که بحران بشری کنونی افغانستان نه تنها برای افغان‌ها مشکل ساز است بلکه برای امنیت منطقه و جهان نیز تهدید بار خواهد آورد.

او روی رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان افغان تاکید کرد و افزود، کشورش آماده کمک در هر بخش با افغانستان است.

حسین ابراهیم طه سرمنشی سازمان همکاری‌ اسلامی در کنار تاکید بر حل مشکلات در افغانستان گفت، برای حل دایمی مشکلات این کشور باید یک راه حل سیاسی جستجو شود.

وی گفت، جهان نگران تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریستان است، اما برای رفع این نگرانی به همکاری‌ های منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز است.

او ابراز امیدواری کرد که در این کنفرانس زمینه کمک‌ها به افغانستان فراهم شود.

XS
SM
MD
LG