نگرانی‌ها در مورد وضعیت بشری؛ ملل متحد: افغانستان با چندین بحران روبه‌رو شده‌است

یک کودک بی‌جا شده افغان

سرمنشی سازمان ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت این سازمان، وضعیت بشری در افغانستان را اضطراری و نگران کننده خوانده است.

انتونیو گوترش در این گزارش ۱۶ صفحه‌یی که به شورای امنیت این سازمان تهیه کرده و دیروز (۱۳ دلو) نشر شد، گفته است که افغانستان در حال حاضر با چندین بحران روبه‌رو شده‌است.

وضعیت اضطراری بشری، کسر بزرگ اقتصادی، فروپاشی نظام بانکی و اقتصادی و نبود حکومت همه‌شمول در افغانستان به‌عنوان بحران‌های عمده در این گزارش گفته شده‌اند.

انتونیو گوترش گفته که در سال ۲۰۲۱ در افغانستان حدود ۱۸،۵ میلیون تن به کمک‌های بشری نیاز داشتند، اما امسال شمار نیازمندان در داخل افغانستان به بیش از ۲۴ میلیون تن می‌رسد.

آقای گوترش در اجلاس هفته گذشتۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد هم گفته بود که وضعیت در افغانستان به سوی نگرانی فزاینده روان است.

انتونیو گوترش گفته که امسال شمار نیازمندان در داخل افغانستان به بیش از ۲۴ میلیون تن می‌رسد.

او افزود: "شش ماه پس از حاکمیت طالبان، افغانستان با هشدار فزاینده روبه‌رو است. برای افغان‌ها، زنده‌گی روزمره به یک جهنم یخ‌بسته مبدل شده‌است. ما مجبور شدیم که نه‌تنها کمک‌ها به اقتصاد افغانستان را به حالت تعلیق درآوریم، بلکه مأموریت‌های حیاتی را هم معطل سازیم."

شورای امنیت سازمان ملل متحد از انتونیو گوترش خواسته بود که گزارش در مورد وضعیت افغانستان را در ۳۱ جنوری به این شورا بسپارد. این گزارش دیروز (۱۳ دلو/۲ فبروری) از سوی دفتر یوناما نشر شد.

در بخشی از این گزارش آمده است که یوناما ادعا های مؤثق را در مورد قتل و ناپدید ساختن اجباری نیرو های پیشین افغان دریافت کرده‌است.

حکومت سرپرست طالبان تا اکنون در مورد این گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد واکنش نشان نداده، اما در گذشته، ادعا در مورد قتل و ناپدید ساختن نیرو های امنیتی پیشین افغان را رد کرده بود. به‌گفتۀ مقام‌های طالبان، پس از سقوط کابل به دست آن‌ها، عفو عمومی اعلام شده‌است.

در بخش دیگر گزارش سازمان ملل متحد علاوه بر وضعیت بشری، بر طالبان انتقاد شده که حکومت سرپرست‌شان همه‌شمول نیست و این‌که هیچ زنی در آن دیده نمی‌شود.

طالبان گفته اند که حکومت آن‌ها از اقوام و اقشار مختلف جامعه نماینده‌گی می‌کند و این‌که برای زنان بر اساس شرعیت اسلامی حق کار و آموزش داده می‌شود.