روز جهانی بانوان در ساینس و مشکلات فرا راه پیشرفت زنان در افغانستان

دو عضو تیم رباتیک افغانستان

فرا رسیدن یازدهم فبروری روز جهانی بانوان در ساینس و مشکلات فرا راه پیشرفت زنان در این زمینه در افغانستان.

در این روز شماری از زنان در افغانستان از مشکلات فراه راه آموزش زنان و دختران و نبود زمینه‌های گستردهٔ آموزشی ساینسی در افغانستان سخن می‌گویند.

شماری از شاگردان و استادان زن که در بخش آموزش‌های ساینسی فعال اند می‌گویند، اکنون زنان و دختران افغانستان با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند تا آموزش‌های ابتدایی را فرا گیرند، چه رسد به آن‌که در بارهٔ پژوهشگاهی بیشتر ساینسی در افغانستان فکر کنند.

کیهانه طیب رئیس فاکولتهٔ بیولوژی پوهنتون کابل از نبود امکانات برای تحقیق و نارسایی‌های آموزشی برای پیشرفت محصلان در بخش ساینس در داخل کشور سخن می‌گوید.

او می‌افزاید: "متأسفانه که لابراتوارهای اساسی برای تحقیق در کشور وجود ندارد، من خودم تحصیلات‌ام را در کشور جاپان به پایان رسانده‌ام، اما این‌جا امکانات تحقیق وجود ندارد تا عملاً کارکنیم."

شماری از اعضای تیم رباتیک افغانستان حین ساخت یک ربات

به‌گفتهٔ شاگردان رشته‌های ساینسی نبود زمینه‌های درست آموزشی و تحقیقی در ساینس در افغانستان سبب شده بیشتر کسانی‌که در بخش ساینس تحصیلات دارند یا به کارهای خلاف رشته بپردازند و یا هم برای ادامهٔ تحصیل و تحقیقات ساینسی به کشورهای دیگر رو بیاورند.

اما رفتن به کشورهای دیگر برای ادامهٔ آموزش‌ها برای دختران و زنان افغان کار ساده‌ای نیست.

ریحانه پوپلزی استاد پوهنزی کیمیای پوهنتون کابل سنت‌های موجود فرا راه دختران و زنان را در افغانستان از علت‌های عقب ماندن بانوان از تحصیل می‌داند.

او به‌گونهٔ مثال می‌گوید به تازه‌گی شماری از دختران باید برای ادامهٔ تحصیل به ترکیه بروند، اما این کار ساده‌یی نیست.

خانم پوپلزی می‌گوید: "در این‌جا موضوع داشتن محرم شرعی وجود دارد و فکر نکنم که این‌ها بتوانند بروند و در مرکز هم تا هنوز مشکلات در بخش خانم‌ها وجود دارد، من امیدوار استم با توجه جهانیان و مقام‌های امارت اسلامی این مشکلات برطرف شود."

زنان و دختران افغان در کنار مردان در ۲۰ سال گذشته تلاش‌های زیادی را برای یادگیری علوم ساینسی انجام داده و دست‌آوردهای را نیز به سطح ملی و بین‌المللی داشته اند.

تیم دختران ربات‌ساز افغانستان یک مثال از آن است که با شرکت در رقابت های ملی و بین‌الملی توانست چندین بار مقام خوبی را در بین کشورهای جهان کسب کند.

تیم دختران رباتیک افغانستان

فرزانه نیک‌پور یکی از اعضای این تیم می‌گوید پس از حاکمیت طالبان در افغانستان تعداد از دختران تیم رباتیک در بیرون از کشور مصروف آموزش و کار هستند.

فرزانه افزود: "وضعیت افغانستان خوب نیست، متأسفانه یک تعداد از دختران ما در بیرون از افغانستان هستند و حرف‌های جدیدی در بخش رباتیک برای گفتن دارند و تعدادی هنوز هم در داخل کشور اند."

مقام‌های طالبان به تازه‌گی‌به‌ پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند، اما پیش از این وزارت تحصیلات عالی طالبان همواره گفته اند که مانع تحصیل دختران در کشور نیستند، اما مخالف یکجا بودن دختران و پسران در صنف‌ها هستند و دختران باید با رعایت شرایط اسلامی تحصیل کنند.

این در حالی‌ست که در‌ چند ماه اخیر دو زن افغان به دست‌آورد های مهمی در امریکا و اروپا دست یافتند.

شکردخت جعفری زن افغان در اروپا دومین اختراع‌اش را با اتحادیه اروپا ثبت کرد.

خانم جعفری به تازه‌گی آله شعاع‌سنج امراض سرطانی را در اروپا اختراع کرده‌است.

بیشتر در این باره: دست‌آوردهای مهم دو داکتر زن افغان در بخش درمان در امریکا و اروپا

رابعه جلال‌زی یکی از زنان دیگر افغان در امریکا با محققانی همکاری کرده که در بخش ساخت دوا زرقی برای تداوی بیماران (ایچ‌آی‌وی) تحقیق می‌کردند و این تحقیق از سوی اداره نظارت دوا و مواد خوراکه امریکا مورد تأیید قرار گرفت.

در تاریخ ۲۲ دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای گرامیداشت نقش مهم زنان و دختران در علم و فناوری ۱۱ فبروری را به‌عنوان "روز جهانی زنان و دختران در علم" برگزید.