لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

تیم رباتیک دختران افغانستان صنف آنلاین آموزش رباتیک را در هرات راه اندازی کرد


صنف آنلاین آموزش ربات‌سازی در هرات
صنف آنلاین آموزش ربات‌سازی در هرات

اعضای تیم رباتیک دختران افغانستان در قطر به پشتیبانی و آموزش دختران علاقه‌مند ربات‌سازی در هرات ادامه می‌دهند.

این دختران با راه اندازی صنف آنلاین آموزش رباتیک می‌خواهند که ظرفیت‌های علمی دختران را در هرات در بخش ربات‌سازی افزایش دهند.

پس از سقوط حکومت پیشین و مسدود شدن دوره‌های لیسه و متوسطه مکتب‌های دخترانه، بسیاری از دختران خانه‌نشین شدند، اما این صنف آنلاین زمینه آموزش را برای ده‌ها دختر در هرات در بخش ربات‌سازی فراهم ساخته است.

هدف از این کار دسترسی دختران به آموزش و مبارزه با محدودیت‌های وضع شده در بخش آموزش دختران گفته می‌شود.

ندا رسولی یکی از ۵۰ شاگرد صنف آنلاین آموزش رباتیک در هرات است. او ۱۶ سال دارد و متعلم صنف دهم مکتب است.

او همه‌روزه با انگیزه و هیجان زیاد در کنار هم‌صنفی هایش درس‌های تازه رباتیک را می‌آموزد.

تیم رباتیک افغانستان
تیم رباتیک افغانستان

ندا می‌گوید با فرا گرفتن دانش ربات‌سازی تلاش دارد تا وارد دنیای تکنالوژی شود و در مسابقات جهانی ربات‌سازی برای کشورش افتخار آفرینی کند.

او افزود: "باوجود این‌که فعلاً دروازه‌های مکاتب بسته است، اما باز هم ما درس‌های خود را به گونه آنلاین به همکاری تیم رباتیک پیش می‌بریم. مشکلات انترنت گه‌گاهی در جریان درس پیش میاید، اما ما می‌توانیم که همه‌روزه به گونه منظم صنف و درس‌های خود را پیش ببریم. امید من این است که به زودترین فرصت ما بتوانیم به دروس مکتب خود هم ادامه بدهیم."

همه شاگردان صنف آنلاین آموزش رباتیک پس از سپری کردن امتحان ورودی به این صنف راه یافتند و به گونه رایگان آموزش می‌بینند.

در حال حاضر این صنف آنلاین تنها در ولایت هرات فعال است و قرار است در آینده، در ولایت‌های کابل و بلخ نیز فعال شود.

نقش اعضای تیم رباتیک دختران افغان که در قطر به سر می‌برند، در آموزش دختران صنف آنلاین در ولایت هرات پررنگ است.

سمیه فاروقی کاپیتان تیم دختران رباتیک افغانستان می‌گوید تلاش می‌ورزد که دختران در هرات همانند او و هم‌تیمی هایش به ظرفیت‌های بلند در بخش ربات‌سازی دست یابند و در مسابقات جهانی شرکت کنند.

صنف آموزشی ربات‌سازی در هرات
صنف آموزشی ربات‌سازی در هرات

سمیه می‌گوید: "ما دخترانی بودیم که برای ما فرصت داده شد و باعث شد که توانایی‌های ما شگوفا شود و بتوانیم در عرصه تکنالوژی و رباتیک به کشور خود خدمت کنیم. پس هر دختر افغان که در داخل کشور است اگر برای آنان فرصت داده شود می‌توانند که یک تیم قوی را تشکیل بدهند و توسط آن به کشور خود خدمت کنند. فرقی نمی‌کند که در عرصه رباتیک باشد، در عرصه ساینس باشد و یا هر عرصه دیگر باشد."

بیش از دوصد دختر برای راه یافتن به صنف‌های آموزش رباتیک در ولایت هرات ثبت نام کرده‌اند و قرار است پس از سپری کردن امتحان و بدست آوردن نمرات لازم، وارد دوره‌های آموزش رباتیک شوند.

صدیق‌الله افغان مسئول تیم رباتیک در ولایت هرات می‌گوید، زمان دوره‌های آموزش رباتیک در صنف‌های آنلاین نامحدود است و چهره‌های توانمند جذب تیم رباتیک دختران افغانستان خواهند شد.

آقای افغان گفت: "ما تلاش کردیم برای دخترانی‌که تا هنوز در افغانستان استند و این‌جا باقی مانده اند برای آن‌ها زمینه تحصیل را در بخش رباتیک فراهم بسازیم. خوشبختانه مؤفق به این کار شدیم و برای ۵۰ تن دانش آموزان که در افغانستان استند ما همه‌روزه برای آنان صنف‌های آنلاین رباتیک را برگزار می‌کنیم. این صنوف به همکاری استادان ما در افغانستان و دخترانی‌که در قطر استند به این ظرفیت رسیده اند که در بخش‌هایی که آموزش دیده اند برای دختران در افغانستان آموزش‌های لازم را بدهند."

طالبان پس از به قدرت رسیدن دوره‌های لیسه و متوسطه مکتب‌های دخترانه را مسدود ساختند و تا هنوز باز نشده‌است.

صنف آموزش ربات‌ساز ی در هرات
صنف آموزش ربات‌ساز ی در هرات

تیم رباتیک دختران افغانستان در سال ۲۰۱۷ به فعالیت آغاز کرد و در چند سال اخیر با شرکت در مسابقات بین‌المللی چندین جایزه جهانی را به دست آورده است.

در تازه‌ترین مورد، دو هفته پیش دختران ربات‌ساز مقام دوم مسابقات جهانی ربات‌سازی با اشتراک ۸۸ کشور جهان را به دست آوردند.

چهار ماه پیش نیز این تیم در مسابقات جهانی با اشتراک ۱۷۷ کشور جایزه داوران این مسابقه را به دست آورد.

با این همه، اعضای تیم دختران رباتیک افغانستان همانند ندا رسولی آموزش ربات‌سازی را به شکل ابتدایی آغاز کردند و با تلاش‌های زیاد خود را به رقابت‌های جهانی رسانیدند و جایزه‌های معتبری را به دست آوردند.

اکنون مشخص نیست که ندا زیر حاکمیت حکومت طالبان خواهد توانست همانند دختران ربات‌ساز افغان پیشرفت کند یا خیر؟

XS
SM
MD
LG